Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Prowadzenie działalności gospodarczej w formie spółki komandytowej oraz spółki jawnej – aspekty prawne i podatkowe- cześć IV

Tytuł:
Prowadzenie działalności gospodarczej w formie spółki komandytowej oraz spółki jawnej – aspekty prawne i podatkowe- cześć IV
Running a business in the form of a limited partnership general partnership – legal and tax aspects (part IV)
Autorzy:
Sobiech, Agnieszka
Sobiech, Maciej
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1787869.pdf
Data publikacji:
2021-08-24
Wydawca:
Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i wspólnicy
Tematy:
spółka komandytowa
spółka jawna
podatek dochodowy od osób prawnych
limited partnership
general partnership
corporate income tax
Źródło:
Doradztwo Podatkowe Biuletyn Instytutu Studiów Podatkowych; 2021, 8(300); 71-76
1427-2008
2449-7584
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W poprzednich częściach publikowanych w BISP omówiono aspekty prawne i podatkowe prowadzenie działalności gospodarczej w formie spółki jawnej i komandytowej. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych od dnia 1 stycznia 2021 rozszerzyła zakres podmiotowy. Zgodnie z treścią art. 1 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepis ustawy mają zastosowanie również do spółek komandytowych oraz niektórych spółek jawnych. Wprowadzone zmiany doprowadziły do zrównania na gruncie podatku dochodowego sytuacji spółek komandytowych oraz niektórych spółek jawnych objętych zakresem ustawy PDOP z innymi spółkami objętymi podatkiem dochodowym od osób prawnych (przede wszystkim spółkami kapitałowymi). W rezultacie nowe rozwiązania sprawią, że dochody osiągane przez spółki komandytowe oraz spółki jawne nie będą już de iure transparentne dla podatku dochodowego na poziomie spółki. W tych przypadkach, kiedy ustawa czyni spółkę podatnikiem, od osiągniętego dochodu spółka będzie płacić podatek dochodowy od osób prawnych w zależności od dokonanego przez spółkę wyboru – od dnia 1 stycznia 2021 roku albo od dnia 1 maja 2021 roku. Podstawowa wysokość stawki podatku dochodowego to 19% od osiągniętego dochodu. Jeżeli spółka komandytowa bądź spółka jawna będzie mogła zostać uznana za tzw. małego podatnika stawka ta wyniesienie 9%. W konsekwencji, dochód osiągany z działalności spółek jawnych objętych zakresem ustawy PDOP będzie podwójnie opodatkowany – raz na poziomie spółki, a następnie wspólników. Powyższe zmiany podatkowe są dobrą okazją do refleksji, czy spółka komandytowa bądź spółka jawna, w jej dotychczasowym kształcie, uwzględniając cele i uwarunkowania poszczególnych wspólników jest optymalną formą prowadzenia działalności gospodarczej. W niniejszym opracowaniu wskazano zasady opodatkowania dochodów osiąganych przez spółki jawne i komandytowe w aktualnym stanie prawnym oraz podstawowe założenia związane z tworzeniem i funkcjonowaniem spółki jawnej i komandytowej przyjęte w prawie handlowym.

The previous part of the article published in BISP discusses the legal and tax aspects of running a business in the form of a general partnership and limited partnership. The Corporate Income Tax Act has expanded the scope of the entity from January 1, 2021. From that date, pursuant to art. 1 clause 3 of the Corporate Income Tax Act, the provisions of the Act also apply to limited partnerships and certain general partnerships. The amendment made the situation of limited partnerships and certain general partnerships within the scope of the Corporate Income Tax Act equal to other companies subject to corporate income tax. As a consequence, general partnerships will no longer be transparent for income tax. In these cases, when the act makes the general partnership a taxpayer, corporate income tax will be paid on the income generated, depending on the choice made by the partnership – from January 1, 2021 or May 1, 2021. The basic income tax rate is 19% of the income earned. If the general partnership can be recognized as the so-called a small taxpayer, the rate is 9%. As a result, income from the activities of general partnerships falling within the scope of the Corporate Income Tax Act will be taxed twice – once at the level of the company, and then at the level of partners. The above tax changes are a good opportunity to reflect on whether a general partnership, in its current shape, taking into account the goals and conditions of individual partners, is the optimal form of running a business. The provisions of the Commercial Companies Code and the resulting features of a specific commercial company in the context of the individual expectations of partners or the company may turn out to be of key importance. These include, for example: the problem of partners’ liability for the partnership’s obligations, the scale and type of business, contributions to the partnership, existing links between the partners, their share in profit and the need for current payments from the company, the will to reinvest the company’s profits and other aspects legal functioning of the partnership. This study indicates the principles of taxation of income earned by general partnerships and limited partnerships in the current legal acts and the basic assumptions related to the creation and operation of a general partnership and limited partnership adopted in commercial law.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies