Theological and Canonical Aspects of Baptismal Mystagogy to Persons below 14 Years of Age Teologiczno-kanoniczne aspekty mistagogii chrzcielnej dla osób poniżej 14. Roku życia
Teologiczno-kanoniczne aspekty mistagogii chrzcielnej dla osób poniżej 14. Roku życia
Przedmiotem niniejszego artkułu jest ukazanie teologicznych podstaw udzielania sakramentu chrztu dzieciom oraz małoletnim, którzy nie ukończyli 14. roku życia, stanu prawnego, a także wynikających z niego implikacji duszpasterskich oraz administracyjnych. Konsekwencją chrztu jest uświęcające i usprawiedliwiające włączenie do ludu Bożego Nowego Przymierza. Nie może on zostać odwołany, a jego charakter sakramentalny jest nieusuwalny. Człowiek odrodzony wodą chrzcielną zostaje uwolniony od winy Adama i obdarzony siłą pokonywania zła. Autor odnosi się do tezy, jakoby chrzest dzieci naruszał ich wolność religijną. W artykule stwierdza się, że nie istnieje coś takiego jak „czysta wolność ludzka”, niezależna od jakiegokolwiek wpływu. Rodzice troszczą się o dobro dzieci i o to, co jest konieczne do życia. Dotyczy to także życia religijnego. Brak troski o ten aspekt byłby w rzeczywistości życzeniem zła poprzez pozbawienie istotnego dobra. Autor opisuje konsekwencje wynikające z sakramentu chrztu, poprzez który tworzy się węzeł prawny w konkretnym Kościele sui iuris.
The aim of this article is to present the theological grounds for administering baptism to children and minors under 14 years of age and the canonical status of it, as well as the pastoral and administrative implications arising therefrom. The consequence of baptism is the sanctifying and justifying incorporation into the People of God’s New Covenant. It cannot be revoked, and its sacramental character is irremovable. Man, reborn with baptismal water, is freed from Adam’s guilt and endowed with the power to overcome evil. The author refers to the thesis that the baptism of children violated their religious freedom. The article states that there is no such thing as “pure human freedom,” independent of any influence. Parents care for the well-being of their children and things necessary for life. This also applies to religious life. Not caring about this aspect would in fact be a wish of evil by depriving a person of a good. The author describes the consequences arising from the sacrament of baptism, through which a legal node is created in a particular Church sui iuris.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00