Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Obraz siebie u mężczyzn uzależnionych od Internetu. Analiza porównawcza

Tytuł:
Obraz siebie u mężczyzn uzależnionych od Internetu. Analiza porównawcza
Self-Image of Men Addicted to the Internet. Comparative Analysis
Autorzy:
Komsta-Tokarzewska, Karolina
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1685633.pdf
Data publikacji:
2020-10-30
Wydawca:
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
Tematy:
obraz siebie
uzależnienie od Internetu
Self-image
Internet addiction
Źródło:
Roczniki Teologiczne; 2020, 67, 10; 59-70
2353-7272
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Obraz siebie stanowi osiowy element struktury osobowości człowieka, regulujący jego postępowanie. Odgrywa istotną rolę w procesie samoregulacji. Uzależnienie od Internetu jest zaburzeniem, w którym podstawowym objawem jest utrata zdolności samoregulacyjnych, kontroli swoich zachowań w relacji z maszyną, która jest efektem między innymi działania mechanizmów zniekształcających percepcję samego siebie. W artykule zaprezentowane zostały wyniki analizy porównawczej przeprowadzonej na grupie 70 mężczyzn uzależnionych od Internetu oraz 66 mężczyzn nieuzależnionych, w obrębie struktury obrazu siebie mierzonej za pomocą Testu Przymiotnikowego H.B. Gougha i A.B. Heilibruna (ACL). Wyniki badań wskazują, że występują istotne statystycznie różnice w strukturze obrazu siebie w obrębie obu grup. Dobór celowy oraz mała liczebność próby  (N=136) ograniczają zakres wnioskowania, niemniej mają one istotny walor aplikacyjny, wart uwzględnienia w projektowaniu oddziaływań profilaktycznych i terapeutycznych wzmacniających obszary deficytowe u osób uzależnionych.

Self-image constitutes an axial element of the human personality structure that regulates their behaviour. It plays an important role in the self-regulation process. Internet addiction is a disorder, the main symptom of which is the loss of self-regulating abilities and control of one’s behaviour in relation to the machine, which is the result of, inter alia, functioning of mechanisms that distort self-perception. The following article presents the results of a comparative analysis carried out on a group of 70 men addicted to the Internet and 66 non-addicted men, within the self-image structure measured by the Adjective Check List (ACL) by B. B. Gough and A. B. Heilbrun. Research results indicate that there are statistically significant differences in the structure of self-image within both groups. Purposive sampling and small sample size (N = 136) limit the scope of inference, however, they have a significant application value, which is worth considering while designing preventive and therapeutic interventions strengthening deficit areas in addicts.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies