Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Nieinwazyjne badania japońskiej XIX-wiecznej kadzielnicy z prowincji Satsuma przy użyciu dwuźródłowej tomografii komputerowej

Tytuł:
Nieinwazyjne badania japońskiej XIX-wiecznej kadzielnicy z prowincji Satsuma przy użyciu dwuźródłowej tomografii komputerowej
Non-invasive analysis of the Japanese nineteenth century censer from the province of Satsuma using Dual Source Computed Tomography
Autorzy:
Mikołajska, Anna
Gurtat, Angelika
Urbańczyk-Zawadzka, Małgorzata
Banyś, Robert Paweł
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/168031.pdf
Data publikacji:
2019
Wydawca:
Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych
Tematy:
ceramika japońska
badania nieinwazyjne
rentgenografia
dwuźródłowa tomografia komputerowa DSCT
Japanese ceramics
non-invasive analysis
rentgenography
dual-source computed tomography DSCT
Źródło:
Szkło i Ceramika; 2019, R. 70, nr 1, 1; 4-7
0039-8144
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Kadzielnica pochodzi z historycznej prowincji Japonii Satsuma (obecnie prefektura Kagoshima) i datowana jest na okres Meiji. Obiekt od grudnia 1945 r. znajduje się w zbiorach Muzeum Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie został przekazany ze składnicy wawelskiej. Kadzielnica wykonana jest z jasnej gliny, pokryta przezroczystą, delikatnie popękaną glazurą (krakle), ozdobiona bogatą polichromią, wykończona emalią i dekoracją brokatową. Na korpusie znajdują się cztery przedstawienia: postać Kannon, postacie dwóch taoistycznych mędrców, smok z trzema pazurami oraz dwa lwy Shishi. Są to najbardziej charakterystyczne elementy tej ceramiki. Brzusiec naczynia osadzony został na trzech prostych nogach z nasadami w formie głów lwa Shishi. Podczas prac przygotowawczych i konserwatorskich przy obiekcie zostały wykonane nieinwazyjne badania z wykorzystaniem promieniowania rentgenowskiego. W celu określenia stanu zachowania całego obiektu, a w szczególności trwałości łączeń korpusu i nóżek wykonano zdjęcia rentgenowskie oraz skany z wykorzystaniem dwuźródłowej tomografii komputerowej.

The censer comes from Japan, from the Meiji period, from the historical province of Japan Satsuma (now Kagoshima Prefecture). The object is in the collections of the Jagiellonian University Museum Collegium Maius, where it was transferred from the Wawel depot in December 1945. It is characterized by light clay and a transparent, slightly cracked glaze (crackles). It is decorated with rich and beautiful polychrome and finished with enamel and glitter decoration. There are four performances on the body: a dragon with three claws, the figure of Kannon, the figures of two Taoist wise men, two lions Shishi. These are the most characteristic elements of this ceramics. The censer is mounted on three legs depicting the head of the Shishi lion. Non-invasive X-ray examinations had been carried out before any conservation work of the presented object started. In order to assess the general condition of the whole object, in particular the durability of body and leg joints, X-ray and tomographic images were taken.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies