Dwuetapowa przebudowa wiaduktu drogowego nad DK81 z tytułu szkód górniczych The two-stage reconstruction of the road bridge over DK81 due to mining damages
W artykule opisano ciekawą historię dotyczącą oddziaływania eksploatacji górniczej na pewien wiadukt drogowy położony nad
ruchliwą drogą krajową. Ze względu na zły stan techniczny, obiekt nie był w stanie przenieść wpływów górniczych związanych
z eksploatacją zbliżającej się do wiaduktu ściany. Z uwagi na konieczność podjęcia pilnych działań zdecydowano się na wykonanie
w pierwszym etapie doraźnej profilaktycznej naprawy tak, aby wiadukt przeniósł ujawniające się w podłożu wpływy
górnicze. W nietypowy sposób wymuszono pracę łożysk na odpowiednich kierunkach poprzez kotwienie przęseł przez skrajne
poprzecznice celem blokady przemieszczeń nad wybranymi łożyskami. Drugi etap prac to kompleksowy remont wiaduktu
polegający na usunięciu szkód górniczych oraz dostosowaniu konstrukcji do przejęcia wpływów prognozowanej eksploatacji
górniczej. Zakres remontu omówiono w artykule. Niestandardowy sposób wykonania podbudowy drogowej na przyczółkach
zwiększył odporność nawierzchni jezdni na lokalną deformację nieciągłą, tj. uskok, który tworzył się nad każdym z przyczółków.
W artykule podano informacje o wpływach górniczych w rejonie wiaduktu przed i po przebudowie. Podano także wnioski
z ponadtrzyletnich obserwacji obiektu po remoncie oraz omówiono wyniki regularnie wykonywanych pomiarów geodezyjnych.
Artykuł zilustrowano dokumentacją zdjęciową wykonaną przed, w trakcie i po remoncie.
This paper describes an interesting history of the impact of mining on a road bridge over a busy main national road. On account
of the poor technical conditions, the object was unable to transfer the mining influence associated with the exploitation
of coal wall nearing to the bridge. Due to the need to take urgent action, it was decided to carry out short-term preventive
repairs in the first stage in such a way that the bridge would transfer the mining influence that would appear in the ground. In
the untypical way, the bearings were forced to work in the right direction by anchoring the spans through support crossbeams
to block the displacements over the selected bearings. The second stage of the work was a comprehensive repair of the
bridge which consisted in the removal of mining damages and the adjustment of the structure for taking over the influences
of the future mining exploitation. The scope of repair is discussed in this paper. The non-standard way of constructing the
road foundation over the abutments increased the resistance of the road surface to local discontinuous mining deformation,
i.e. the fault that formed over each of the abutments. The paper provides information on mining influences in the area of the
bridge before and after the reconstruction. The conclusions of more than three-year observation of the object after repairs
are presented, and the results of regular geodetic measurements discussed. The paper is illustrated with photographic documentation made before, during and after repairs.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00