Ocena wpływu podziemnej eksploatacji górniczej na nawierzchnię drogową na podstawie 13-letniego okresu obserwacji Assessment of mining operation impact on flexible pavement on the basis of the 13-year long period of observations
W procesie opisu zjawisk, w tym wpływu deformacji górniczych na nawierzchnię drogową, najcenniejsze dane stanowią długoletnie
obserwacje zjawiska uwzględniające wpływ różnych czynników w skali naturalnej. Szczególnym przykładem obserwacji
zachowania się nawierzchni drogowych poddanych oddziaływaniu czynników atmosferycznych, jak i obciążeniu ruchem są
tzw. Długoterminowe Odcinki Testowe (DOT), których niewątpliwą zaletą jest obserwowanie procesu degradacji nawierzchni
w skali rzeczywistej. Wadą tego typu obserwacji jest długi czas prowadzenia obserwacji, który potrzebny jest aby sformułować
wnioski opisujące związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy czynnikami degradującymi a postępującym procesem zniszczenia
nawierzchni. W związku z rozpoczętymi w 2005 roku obserwacjami odcinka drogi wojewódzkiej przebiegającej przez tereny
górnicze oraz prowadzeniem, odcinek ten można zakwalifikować to tzw. Długoterminowego Odcinka Testowego na Terenie
Górniczym (DOTnTG). Artykuł przedstawia doświadczenia z dotychczasowego okresu obserwacji, tj. 13 lat, w zakresie zmiany
ugięć, rozwoju uszkodzeń, przyrostu głębokości koleiny.
The most reliable data, acquired in the process of describing different phenomena including mining operation impact on
flexible pavement, comprises the results of long-time observations of how pavements behave in physical conditions i.e.
under the influence of weather conditions or traffic volume. Long-term pavement behaviour is a particular example of such
observations because their undoubted asset is to observe the process of pavement deterioration in situ. A disadvantage of such
observations is the fact that it takes a long time to carry them out. It is necessary to take time in order to formulate conclusions
which describe causal relationship between the deterioration factors and the progressive process of pavement damage.
That is why long-time observations of some parts of the roads in use are even more invaluable. In 2005 observations of the
part of voivodeship road which runs through mining terrains began. This part of the road may be classified as Long-Term
Pavement Performance in Mining Area. The paper presents past experience, obtained from the observations within a period
of 13 years, in the field of deflection change, deterioration evolution and rut depth increase.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00