Możliwości udzielania pomocy publicznej dla sektora węglowego w Unii Europejskiej na przykładzie Polskiej Grupy Górniczej sp. z o.o. The possibilities of granting public aid to the EU coal sector on the example of Polska Grupa Górnicza sp. z o.o. (ltd.)
Stale pogarszająca się sytuacja finansowa Kompanii Węglowej zmusiła stronę rządową do opracowania planu ratowania spółki.
Jego głównym założeniem było utworzenie nowego podmiotu z najbardziej rentownych kopalń. Nowa Kompania Węglowa
miała być dofinansowania ze środków publicznych. Udzielanie pomocy publicznej w ustawodawstwie unijnym jest co do
zasady zakazane. Jednakże występuje w tym względzie wiele wyjątków. Dlatego głównym celem artykułu było wskazanie
dopuszczalnych przez prawo unijne form pomocy publicznej dla sektora węglowego na przykładzie Kompanii Węglowej.
Pierwotny plan ratowania spółki nie został zrealizowany ze względu na wysokie ryzyko uznania wsparcia za niedozwoloną
pomoc publiczną. Opracowano więc alternatywny wariant ratowania Kompanii Węglowej. Spółkę miało przejąć i dofinansować
Towarzystwo Finansowe Silesia. Zaangażowanie spółek publicznych sektora energetycznego miało zwiększyć wiarygodność
planu ratunkowego. Przedstawione rozwiązanie zmniejszało ryzyko uznania wsparcia za niedozwoloną pomoc publiczną, lecz
go nie eliminowało. Jednak i ono nie zostało zrealizowane. Opracowano więc kolejny plan ratowania Kompanii Węglowej.
Kopalnie weszły w skład nowej spółki - Polskiej Grupy Górniczej. Spółka została dokapitalizowana przez podmioty z sektora
publicznego oraz prywatnego. Bardziej restrykcyjne założenia planu ratunkowego mają przekonać Komisję Europejską do
wyrażenia zgody na pomoc publiczną. W przypadku braku akceptacji planu ratunkowego spółkę może czekać upadłość.
The steadily deteriorating financial situation of Kompania Węglowa S.A. forced the government to elaborate a plan for
saving the company. Its main premise was to create a new body from the most profitable coal mines. The new entity was to
be financed from public entity funds. In principle, providing public aid in the EU legislation is prohibited. However, there
are many exceptions. Therefore, the main aim of the paper was to identify the, permitted by EU law, forms of public aid for
the coal sector on the example of Kompania Węglowa S.A.. The original plan was not realized due to the high risk of the
support being perceived as unlawful public assistance. Thus, an alternative option for saving Kompania Węglowa was prepared.
The company was to be taken over and subsidized by Towarzystwo Finansowe Silesia (Silesia Financial Company).
The engagement of public companies from the energy sector was supposed to increase the credibility of the rescue plan. The
presented solution reduced the risk of the support being perceived as unlawful public aid, but it did not eliminate that risk
entirely. However, it has not been realized. So another plan to save Kompania Węglowa S.A. has been developed. Mines
were supposed to become part of the new company – Polska Grupa Górnicza. The company was supposed to be capitalized
by the entities from the private and public sectors. Stricter assumptions of the rescue plan were supposed to convince the
European Commission to agree on the public aid. In the absence of approval of the rescue plan by the European Commission,
the company may bankrupt.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00