Pole prędkości w otoczeniu sztucznie wytworzonej przeszkody na spągu chodnika kopalnianego Velocity field in the area of artificially generated barrier on the mine drift floor
Jednym ze źródeł zaburzeń warunków przewietrzania chodników kopalnianych są miejsca, gdzie występuje wypiętrzenie
spągu. Wpływ ten można badać eksperymentalnie. W chodniku kopalni S ułożono na spągu stos worków z pyłem kamiennym
i przykryto go płótnem wentylacyjnym, tworząc przeszkodę o zarysie zbliżonym do wybrzuszenia spągu. W miejscu budowy
przeszkody rozmieszczono kilkanaście czujników, które rejestrowały prędkości przepływu powietrza podczas eksperymentu.
Dało to możliwość określenia wpływu przeszkody na pole prędkości przekroju jej zabudowy. Symulacja komputerowa, której
wyniki przedstawia artykuł pozwala na pokazanie specyficznych warunków przepływu w szerszym otoczeniu miejsca eksperymentu
i zmian spowodowanych przez przeszkodę. W odcinku chodnika od strony napływu znajdowały się liczne źródła
zaburzeń przepływu, takie jak podwójne odrzwia tamy bezpieczeństwa, palisada stojaków, kaszty oraz pryzma urobku. Obszar
obliczeniowy został ukształtowany w taki sposób, by dysponując jedynie wartością strumienia objętości na wlocie i geometrią
obiektu, otrzymać możliwie dobrą zgodność wyników z danymi pomiarowymi. W ten sposób zweryfikowano metodykę symulacji,
a następnie przeprowadzono analizę obrazu pola prędkości w otoczeniu miejsca pomiarów. Wyniki symulacji przedstawiono
w formie sporządzonych dla wybranych przekrojów rozkładów prędkości i pól wektorów prędkości, a także powierzchni stałej
prędkości oraz wykresów linii prądu.
One of the sources of mine ventilation disturbance are places with local floor bulge. This impact can be studied experimentally.
In S mine drift coal dust bags have been arranged on the floor and have been covered by ventilation canvas to create a
barrier similar to floor bulge. In place of the barrier several sensors have been placed which measured the velocity of airflow
during the experiment. This gave the opportunity to determine the effect of floor bulge on the flow field section. Computer
simulation shows specific flow conditions in the wider vicinity of measuring points in the experiment. In sidewalk part from
the inflow there were numerous sources of flow disturbances such as double doorpost, cribs and props. Calculation area
was designed in such a way, that the value of the flow rate at the inlet and geometry of the sidewalk only suffice to receive
possible good agreement with measured results. In this way, it was possible to verify the simulation methodology followed
by image analysis of the velocity field in the vicinity of the measurement points. Simulation results were presented in a
graphical form for the selected velocity distribution cross-sections, velocity vectors fields, velocity isosurface of constant
velocity and pathlines.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00