Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Асоціативні поля лексем дівчина, дівчинка, дівча, діва, дівуля, діваха як репрезентанти української лінгвокультурної свідомості

Tytuł:
Асоціативні поля лексем дівчина, дівчинка, дівча, діва, дівуля, діваха як репрезентанти української лінгвокультурної свідомості
Associative Fields of the Lexemes Divchyna, Divchynka, Divcha, Diva, Divulya, Divaha as a Representation of Ukrainian Linguocultural Consciousness
Autorzy:
Бутко, Софія
Гурова, Оксана
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/16504338.pdf
Data publikacji:
2022
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Czasopisma i Monografie PAN
Tematy:
psycholinguistics
free‑association experiment
linguocultural consciousness
concept
“girl” in Ukrainian
Źródło:
Slavia Orientalis; 2022, LXXI, 1; 175-191
0037-6744
Język:
ukraiński
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article deals with the linguocultural potential of associative fields of stimuli divchyna, divchynka, divcha, divulya, divaha, that are important ethnocultural signs for Ukrainians. As a result of the free‑association experiment, it has been established that the reactions obtained can be distributed to three groups: universal (available in each stimulus), frequency reaction (occur as answers to three or more stimuli) and unique (are relevant for one or two stimuli). It was discovered that among the universal and frequency reactions there predominates the stereotypical characteristics of the object that reflect the positive, idealized qualities of a young woman and that these are basic components of the Ukrainian language picture of the world. It has been found that unique reactions arise as a result of the actualization of the nucleus of the objective‑conceptual semantics of the word, behind which stands a denotation, and that this may also be the result of stylistic stimulus colour. The linguistic‑cultural analysis of reactions confirmed the statement on the multidimensionality of human memory, which certifies the existence of words‑stimuli simultaneously in three planes – verbal, subject, and actional. The study has demonstrated that the word in this man‑centric dimension has a marked information potential, and constitutes a sign of folk culture, which retains its own linguistic, linguocultural, and encyclopaedic information.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies