Tytuł pozycji:
Pierwsza Osoba Trójcy Świętej w teologii Elizabeth A. Johnson. Analiza She Who Is... na tle tendencji teologii feministycznej
- Tytuł:
-
Pierwsza Osoba Trójcy Świętej w teologii Elizabeth A. Johnson. Analiza She Who Is... na tle tendencji teologii feministycznej
The First Person of the Trinity in the Theology of Elizabeth A. Johnson. Analysis of She Who Is... on the Background of Tendencies in Feminist Theology
- Autorzy:
-
Maliszewska, Anna
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/1597522.pdf
- Data publikacji:
-
2011
- Wydawca:
-
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
- Źródło:
-
Teologia w Polsce; 2011, 5, 1; 123-137
1732-4572
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem niniejszego artykułu jest ukazanie, w jaki sposób Elizabeth Johnson opisuje Pierwszą Osobę Trójcy. Aby uwypuklić charakterystyczne cechy Pierwszej Osoby, autorka artykułu ukazuje najpierw jak Johnson przedstawia dwie pozostałe osoby Trójcy. Następnie autorka przechodzi do części poświęconej Pierwszej Osobie Trójcy, którą Johnson nazywa Matka – Mądrość i przedstawia teologię amerykańskiej zakonnicy na tle innych teolożek feministycznych, które również ukazują Boga jako Matkę. Wnioski są następujące. 1 °Johnson przypisuje dużą rolę językowi mówiącemu o Bogu. 2° Johnson jest skłonna przypisywać cechy i działania Bogu w ogólności, nie zaś konkretnym Boskim Osobom. 3° Pomimo tego, możemy wskazać jedną cechę odróżniającą Pierwszą Osobę Trójcy od pozostałych – jest nią bycie źródłem i celem całego stworzenia, a także boskim praźródłem w samej Trójcy.
The purpose of this paper is to show how Elizabeth Johnson depicts the First Person of the Trinity in her book She Who Is: The Mystery of God in Feminist Theological Discourse. Firstly, to highlight the peculiarities of the First Person, the author presents two other Persons of the Trinity. Secondly, the author describes the First Person, who Johnson calls Mother – Sophia, on the background of works of other feminist theologians who also portray God as Mother. The general conclusions are as follows. 1° Johnson assigns an important role to language which describes God. 2° Johnson prefers to assign some attributes to God in general rather than to particular Divine Person. 3° In spite of the second conclusion, we can find one distinctiveness of the First Person – it is to be the source and goal of all creatures but also the divine origin in the Blessed Trinity.