Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ kultury organizacyjnej na zarządzanie pracą człowieka

Tytuł:
Wpływ kultury organizacyjnej na zarządzanie pracą człowieka
Influence of the organizational culture on the work management of the man
Autorzy:
Legięć, Jarosław
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1597204.pdf
Data publikacji:
2018-06-30
Wydawca:
Akademia Ignatianum w Krakowie
Tematy:
Kultura
Organizacja
Zarządzanie
Wielokulturowość
Uwarunkowania
Praca
Culture
Organization
Management
Multiculturalism
Conditioning
Work
Źródło:
Perspektywy Kultury; 2018, 21, 2; 69-88
2081-1446
2719-8014
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Cała tradycyjna teoria zarządzania opiera się na założeniu monokul turowości, czyli jednolitości kulturowej organizacji podlegającej za rządzaniu. Dopiero współcześnie zwrócono uwagę na różnorodność kultur występujących w ramach funkcjonujących przedsiębiorstw. Ta, wielokulturowość organizacji wynika bezpośrednio z wielkości ról społecznych pełnionych przez ich członków. Człowiek pracy należy nie tylko do społeczności narodowych i lokalnych, ale także do grup: rodzinnych, koleżeńskich, zawodowych, branżowych, do organizacji politycznych itp. Każda, z tych grup charakteryzuje się jakąś własną kulturą i z mniejszym lub większym powodzeniem podejmuje próby socjalizacji swoich członków, czyli wpojenia człowiekowi pracy pew nych: wzorców, zasad, norm i wartości danej kultury za pomocą sank cji, czyli środowiskowych nagród i kar. Mapa różnorodności kultury jakiejkolwiek organizacji może być bardzo skomplikowana, obejmu jąc wszystkie wymienione typy grup, charakteryzujących się pewną specyfiką kulturową. Stwarza to, bardzo poważne problemy w sferze komunikacji i współdziałania między uczestnikami organizacji oraz w sferze spójności i jednolitości działania. Do, rozwiązywania tych problemów służą kultury organizacyjne, będące swego rodzaju płasz czyzną mediacji i uzgodnień między poszczególnymi kulturami ist niejącymi i aktywnymi w przedsiębiorstwie.Współcześnie, każde zarządzanie jest zarządzaniem międzykul turowym, ponieważ dokonuje się w wielokulturowym środowisku i wymaga mediacji między różnymi kulturami. Powodzenie media cji między kulturami zależy od siły kultury organizacyjnej i jej funk cjonalności ze względu na dwa cele, adaptację do otoczenia i integra cję wewnętrzną. Kultura organizacyjna jest przede wszystkim tworem naturalnym a nie sztucznym i w związku z tym można ją traktować jedynie jako społeczną przestrzeń mediacji międzykulturowej, reali zowanej w trybie: przetargu, negocjacji, wpływu, zmiany, przekony wania, uwzględniania, niekiedy wymiany.Strategie zarządzania różnorodnością kulturową w przedsiębior stwie opierają się w różnej mierze na dwóch sprzecznych ze sobą za łożeniach filozoficznych dotyczących stosunku do wielokulturowości. Poszczekaniu jej jako szansy, albo jako zagrożenia. gdyż wielokulturo wość jest źródłem zarówno szans jak i zagrożeń dla przedsiębiorstwa.Organizacje muszą posiadać dominująca kulturę nie mogą składać się tylko z licznych subkultur gdyż zmalałaby wartość kultury orga nizacji jako niezależnej zmiennej. Zabrakłoby jednolitej interpretacji tego, co stanowi zachowania właściwe a co niewłaściwe przedsiębior stwa. Te, aspekty kultury organizacji powodują, że staje się ona tak po tężnym instrumentem kierowania zachowania mi i kształtowania ich w człowieku pracy.

All the traditional management theory based on the idea monocul ture, which is the unity of the cultural organization, managed. Until today, drew attention to the variety of cultures that occur within the framework of the existing enterprises. This, the multicultural organ ization stems directly from the size of the social roles carried out by their members. Man must be not only to national and local communi ty, but also to groups: family, conferences, professional, industry, to po litical organizations, etc. Each of these groups is characterized by some kind of its own culture and with more or less successful attempts to so cialization of its members, that is, instill a man some work: patterns, principles, norms and values of the culture of using sanctions, that is, environmental awards and penalties. Map of cultural diversity any or ganization can be very complex, covering all of these types of groups with a certain cultural characteristics. This creates very serious prob lems in the sphere of communication and interaction between the par ticipants and organizations in the field of cohesion and the unity of ac tion. To troubleshoot these problems are organizational culture, which is a kind of plane and the arrangements between the different cultures existing and active in the enterprise. Today, each management is inter cultural management, because it is made in a multicultural environ ment and requires mediation between different cultures. The success of mediation between cultures depends on the strength of the organi zational culture and its functionality because of the two goals, adapt to the environment and internal integration. Organizational culture is primarily a creation of natural and not artificial, and therefore it can be treated only as a social space of intercultural mediation, carried out in mode: tender, negotiations, influence change, persuasion, take, some times exchange. Cultural diversity management strategies in the enter prise is based in varying degrees on two conflicting philosophical as sumptions about the relation to multiculturalism. For observing her as an opportunity or as a threat. Since multiculturalism is a source of both opportunities and risks for the company.Organizations must have a dominant culture may not consist only of the many subcultures as she would decrease the value of the culture of the Organization as an independent variable. There would be no common understanding of what constitutes appropriate behavior and inappropriate undertaking. Those aspects of the culture of the Organi zation are such that it becomes so powerful an instrument drive beha- vior and shaping them into a man.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies