Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Przekształcenia własnościowe Szczecińskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” po 1989 roku

Tytuł:
Przekształcenia własnościowe Szczecińskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” po 1989 roku
Ownership Transformations of Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA after 1989
Autorzy:
Kamola-Cieślik, Małgorzata
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1595753.pdf
Data publikacji:
2015
Wydawca:
Uniwersytet Szczeciński. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
Tematy:
the Sejm of the Republic of Poland
the Council of Ministers of the Republic of Poland
economic policy
political transformation
shipyard
policy of ownership transformation
Sejm RP
Rada Ministrów RP
program gospodarczy
transformacja systemowa
stocznia remontowa
polityka przekształceń własnościowych
Źródło:
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Politica; 2015, 32, 2; 85-104
0867-0617
Język:
polski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przekształcenia własnościowe przedsiębiorstw państwowych były jednym z założeń transformacji systemowej w Polsce. Przebieg ich zmian był uzależniony od zaangażowania rządu RP, kierownictwa przedsiębiorstw, związków zawodowych, a przede wszystkim od sytuacji ekonomicznej poszczególnych przedsiębiorstw.Celem artykułu jest przedstawianie działalności Rady Ministrów RP w zakresie zmian własnościowych Szczecińskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” w latach 1989–2015. Na podstawie przeprowadzonej analizy materiału badawczego zaprezentowano uwarunkowania instytucjonalno-prawne tego procesu. Dążono do uzyskania odpowiedzi na następujące pytania: Jakie decyzje podjął rząd polski w sprawie przekształceń własnościowych SSR „Gryfia”? oraz Jakie były efekty działalności kierownictwa stoczni w zakresie zmian własnościowych SSR „Gryfia”? Przeanalizowano w związku z tym wpływ decyzji ministra przekształceńwłasnościowych (następnie ministra Skarbu Państwa) na przebieg przekształceń własnościowych SSR „Gryfia”. Ponadto ukazano współpracę kierownictwa stoczni remontowej w Szczecinie i związków zawodowych z organem założycielskim stoczni. Ważnym aspektem przy analizowaniu przebiegu przekształceń własnościowych SSR „Gryfia” było ukazanie kierunków restrukturyzacji stoczni w celu poprawy jej trudnej sytuacji finansowej i możliwości jej prywatyzacji.

Transformation of the ownership structure of state-owned companies was one of the key principles of the political transformation in Poland. The way the changes were implemented depended on the motivation of successive Polish governments, the executive management of companies concerned, trade unions and most of all on the economic situation of respective companies. The aim of the paper was to present the policies of the Council of Ministers ofthe Republic of Poland in terms of ownership transformations of Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA between 1989 and 2015. Based on the analysis of research data, the determinant institutional-legal factors of the process were presented. The main objectives were to seek answers to the following questions: What decisions were made by the Polish government about ownership transformations of Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA? and What were the effects of the policies implemented by the management of the shipyard in terms of its ownership transformations? Accordingly, analysis was conducted on the effect of decisions made by the Minister of Privatization (and then by the Minister of Treasury) on the course of ownership transformations of Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA Furthermore, the cooperation between the management of Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA, trade unions and the founding bodyof the shipyard was presented. An important aspect in the analysis of ownership transformations of Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA was to identify the trends of restructurization of the shipyard in order to improve its difficult financial situation and to enable its privatization.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies