Mechaniczne zużycie szyn jest zjawiskiem znanym i opisywanym w literaturze, a także widocznym w torowisku dla postronnego obserwatora. Zelektryfikowanie prądem stałym transportu szynowego wywołuje w torowisku dodatkowe zagrożenia w stosunku do szyn. W literaturze technicznej istnieje wiele pozycji dotyczących oddziaływania prądów błądzących na podziemną metalową infrastrukturę oraz sposobom ochrony tych konstrukcji. W niniejszym artykule zwrócono uwagę na fakt, że prądy błądzące przyczyniają się również do zużycia – zmiany geometrii szyn – w miejscach innych niż główka szyny. Podano przykłady takiego zużycia oraz warunki jakie muszą wystąpić, aby skutki zjawiska prądów błądzących mogły się uwidocznić.
Mechanical wear of rails is a phenomenon known and described in the literature and also visible in the track for an outside observer. The electrification by direct current of rail transport causes additional hazards in the track in relation to the rails. In the technical literature, there are many items regarding the impact of currents straying on underground metal infrastructure and ways to protect these structures. In this work, attention is paid to the fact that stray currents also contribute to wear – changes in the geometry of rails – in places other than the rail head. Examples of such wear are given to the conditions that must occur in order for the effects of stray currents to become visible.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00