Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Szczeciński ośrodek telewizyjny w latach 60. XX wieku. Estetyka i polityka

Tytuł:
Szczeciński ośrodek telewizyjny w latach 60. XX wieku. Estetyka i polityka
Szczecin Television Centre in the 1960s: Aesthetic and politics
Autorzy:
Iwasiów, Sławomir
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1590976.pdf
Data publikacji:
2020
Wydawca:
Uniwersytet Szczeciński. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
Tematy:
media
television
aesthetic
politics
Szczecin
telewizja
estetyka
polityka
Źródło:
Przegląd Zachodniopomorski; 2020, 1; 61-75
0552-4245
2353-3021
Język:
polski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest wskazanie związków estetyki i polityki na przykładzie funkcjonowania szczecińskiej telewizji w latach sześćdziesiątych. Szczecin, od początku istnienia regionalnego ośrodka TVP, kojarzy się przede wszystkim z przemysłem morskim i stoczniowym, portem, zawodem marynarza, sportami wodnymi, spędzaniem wolnego czasu nad rzeką, jeziorem czy brzegiem morza. Te cechy charakterystyczne Szczecina niejednokrotnie podkreślano estetycznym wymiarem filmów i materiałów telewizyjnych z tamtego okresu – na przykład ich nieodłącznym elementem jest dźwięk okrętowej syreny – które miały wyraźnie perswazyjny, propagandowy charakter. Szczecińską telewizję tworzyli przy tym artyści – radiowcy, aktorzy, pisarze – których praca stanowiła styk dwóch przestrzeni: estetycznej i politycznej.

The purpose of this article is to demonstrate the connections between aesthetic and politics as exemplified by the Szczecin Television Centre in the 1960s. Szczecin, since the establishment of the regional centre of the Polish Television (TVP), has been associated primarily with the marine and shipbuilding industry, the port, the profession of seaman, water sports, spending free time at the riverside, by the lake or at the seashore. These characteristic features of Szczecin were repeatedly emphasized by the aesthetic dimension of the films and television materials of that time period – e.g. their inherent element was the sound of a ship’s siren – which had clearly persuasive, propaganda character. The Szczecin television was created by the artists – radiomen, actors, authors, whose work was situated at the junction of two spaces: aesthetic and politic.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies