Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Msza Święta Prymicyjna według posoborowych dokumentów Kościoła w Polsce

Tytuł:
Msza Święta Prymicyjna według posoborowych dokumentów Kościoła w Polsce
Premice Holy Mass according to post-Council Church documents in Poland
Autorzy:
Golec, ks.Łukasz
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1492605.pdf
Data publikacji:
2021-03-06
Wydawca:
Gdańskie Seminarium Duchowne
Tematy:
premice
neopresbyter
manuductor
premice blessing
plenary indulgence
premice preparation
premice reception
prymicja
neoprezbiter
manuduktor
błogosławieństwo prymicyjne
odpust zupełny
przygotowanie prymicji
przyjęcie prymicyjne
Źródło:
Studia Gdańskie; 2020, 47; 55-66
0137-4338
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Msza Prymicyjna jest ważnym dniem w życiu neoprezbitera, jego rodziny i parafii, z której pochodzi. Jej przebieg zawsze normowały księgi liturgiczne. Przed Soborem Watykańskim II nie była możliwa w tym przypadku koncelebra, stąd wytworzyła się funkcja manuduktora – starszego kapłana, który wskazywał prymicjantowi teksty mszalne. Błogosławieństwo prymicyjne poprzedzone było tzw. papieskim, następnie prymicjant błogosławił poszczególne stany, jak to ma miejsce i w odnowionej liturgii. Poszczególne diecezje różnie ustosunkowały się do owego błogosławieństwa papieskiego, którego nie zawierają już Obrzędy błogosławieństw. Sam udział we Mszy św. wiąże się z możliwością uzyskania odpustu zupełnego pod zwykłymi warunkami. Różnice są także w podtrzymywaniu tradycji błogosławieństwa np. wianka prymicyjnego, czasie powitania prymicjanta, jak i zaleceniom odnośnie organizacji agapy po Mszy świętej.

The premice mass is an important day in the life of a neopresbyter, his family and the parish he comes from. Its sequence is specified by liturgical books. The paper provides a synthesis of the liturgical standards concerning this event, which applied before the Second Vatican Council - concelebration was not possible at the time, which led to the emergence of the function of the manuductor - a senior priest who indicated the Eucharistic texts to the neopresbyter. The premice blessing followed the so called Papal blessing, and subsequently the newly ordained priest would bless the individual estates, as is the case with the renovated liturgy as well. The paper systematises the liturgical regulations included in the liturgical books that apply in Polish dioceses, and provides an overview of diocesan standards applicable to the premice. Individual dioceses have adopted varying approaches to the above-mentioned Papal blessing, which is absent from the post-Council Blessing rites adapted to the customs in Polish dioceses. Mere participation in this Holy Mass entails an opportunity to gain a plenary indulgence under the regular conditions and is not tied to any additional rites. There are also differences in maintaining the tradition of, for example, blessing the premice wreath, in the time and place where the newly ordained priest is greeted, as well as in the recommendations for holding an agape after the Holy Mass.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies