Statystyczna metoda rozpoznawania odcinków jednorodnych. Cz, I, Założenia teoretyczne A statistical method for detection of homogeneous segments. Part I, Theoretical assumptions
W artykule przedstawiono założenia teoretyczne, ważniejsze terminy, model matematyczny i procedury badawcze, jakie zastosowano w statystycznej analizie zbiorów danych drogowych opisujących w równoodległych punktach stan techniczny nawierzchni jezdni. Istota problemu polega na tym, by przy zastosowaniu testu autokorelacyjnego von Neumanna wykryć i oddzielić od siebie składowe efektów stałych i losowych. Przedstawiona metoda rozpoznawania jednorodnych zbiorów obserwacji może być wykorzystana w systemowym zarządzaniu siecią dróg.
The article presents the theoretical assumptions, the most important terms, a mathematical model and the test procedures used in the statistical analysis of road data collections describing the technical state of equidistant points on the road surface. The essence of the problem consists in using the von Neumann autocorrelation test to detect and to separate the components of fixed and random effects. The presented method for detection of homogeneous collections of observations can be used in road network management system.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00