Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wartości pedagogiki humanistycznej i ich znaczenie dla współczesnej edukacji w opiniach badanej młodzieży

Tytuł:
Wartości pedagogiki humanistycznej i ich znaczenie dla współczesnej edukacji w opiniach badanej młodzieży
Autorzy:
Grelowska, Wanda
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1408856.pdf
Data publikacji:
2019
Wydawca:
Collegium Witelona Uczelnia Państwowa
Tematy:
pedagogika humanistyczna
wolność
tolerancja
równość
Źródło:
Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy; 2019, 2, 31; 53-63
1896-8333
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Szeroko pojęta cywilizacja przypisuje niemałe znaczenie istocie wychowania humanistycznego. W tej sferze wyłania się zasadniczy cel skierowany na kreowanie fundamentów kulturalnych i humanistycznych ze szczególnym uwzględnieniem autonomii istoty ludzkiej. Siła ciężkości winna sprowadzać się nade wszystko do rozwoju świadomości. Do realizacji tego przedsięwzięcia zmierzają w swych założeniach różnorodne kierunki pedagogiczne, jednak główny nurt przypisuje się pedagogice humanistycznej, która wyrosła z filozofii Wilhelma Diltheya. Jej podstawowe założenia ogniskują się wokół teorii pedagogicznej powstałej na bazie praktyki o charakterze refleksyjnym oraz historycznego pojmowania przedmiotu i działania pedagogiki. Pedagogika humanistyczna, tworząc względnie autonomiczną dyscyplinę naukową, nie wychodzi jednak z podstawowych, niejako narzuconych systemów wartości. W arsenale tez sukcesywnie pojawia się: wychowanie do wartości, uczenie się w wolności, dwupodmiotowość w edukacji, kształtowanie samodzielności w dążeniu do samorealizacji. Wydaje się zatem, że powinny być one realizowane na wszystkich szczeblach edukacyjnych, ponieważ dynamika zmian we współczesnym świecie staje się wyzwaniem dla najmłodszych, ale też dla ich rodziców i nauczycieli. Pojawia się zatem pytanie o rolę współczesnego nauczyciela nie tylko jako wykonawcy wytyczonych założeń, ale także badacza humanistycznego. Zbliżając się do wymiaru praktycznej użyteczności pedagogiki humanistycznej, zasadne wydaje się poznanie stanowiska zarówno nauczycieli, jak i studentów na kierunku pedagogicznym. Dla celów badawczych wytypowane zostały problemy, które stanowią istotę głównego zagadnienia. A zatem: „Kim jest humanista?”, „Jakie cechy określają człowieka wiernego wartościom humanizmu?”, „Jaką rolę ma spełnić współczesny nauczyciel jako badacz humanistyczny?” Wyniki otrzymanych analiz pokazują dążenie do realizacji założeń pedagogiki humanistycznej, jednak należy wyraźnie podkreślić manifestowanie dość radykalnych poglądów w odniesieniu do przedstawicieli innych kultur naszej społeczności. Odnowa humanizacji w edukacji staje się niezbędna. Świadomy nauczyciel musi dysponować gruntowną wiedzą o wartościach w wychowaniu oraz posiadać umiejętność dialogu i współdziałania na gruncie edukacyjnym.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies