The paper presents a comparison of central processing unit (CPU) and graphics processing unit (GPU) performance in sound synthesis based on physical modeling. The goal was to achieve real-time performance with two- and three-dimensional finite difference (FD) instrument models. Two abstract instruments, a membrane and a block, were modeled and tested using a CPU and a GPU in the OpenCL framework to find a threshold of real-time model size. Two different algorithms were compared. With a parallelized algorithm, a middle-class GPU outperformed a top-class CPU by factor of 2.5 in 2D and by factor of 7.5 in 3D model. Synchronization issues in parallel GPU calculations were discussed and addressed. The results show that GPUs can significantly speed up real-time musical instrument simulations, allowing for developing more complex and realistic models.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00