Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Syruć czy Chróścikowski? Wokół kwestii pierwszego polskiego autora publikacji z rachunku różniczkowego i całkowego

Tytuł:
Syruć czy Chróścikowski? Wokół kwestii pierwszego polskiego autora publikacji z rachunku różniczkowego i całkowego
Syruć or Chróścikowski? Around the issue of the first Polish author of the publication on differential and integral calculus
Autorzy:
Rodzeń, Jacek
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1399937.pdf
Data publikacji:
2021-06-30
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Instytut Historii Nauki im. Ludwika i Aleksandra Birkenmajerów
Tematy:
matematyka w Polsce w XVIII w.
rachunek różniczkowy
rachunek całkowy
zakon pijarów
Bernard Syruć
Samuel Chróścikowski
mathematics in Poland in the 18th century
differential calculus
integral calculus
Piarist order
Źródło:
Analecta. Studia i Materiały z Dziejów Nauki; 2021, 30, 1; 29-40
1509-0957
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In the Polish historiography of mathematics, Piarist Bernard Syruć (Siruć) is unanimously considered as the first Polish author of work on differential and integral calculus (“Propositiones ex analysi infinitorum”, Romae 1755). However, in the same year, the works of two other authors, another Piarist Samuel Chróścikowski and one Pasquale de Petra, were published in Rome. These works had the same title and, what is particularly astonishing, their content was exactly identical with that of the previously mentioned work of Syruć. The article tries to clarify this puzzling issue. It is suggested that the works of Syruć, Chróścikowski and de Petra could have been a result of some public examination involving many graduates. In the 18th century, public examinations, carried out in religious colleges, were a common form of demonstrating acquired knowledge and skills.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies