Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Ocena przestrzegania zasad higieny i emisji głosu przez nauczycieli

Tytuł:
Ocena przestrzegania zasad higieny i emisji głosu przez nauczycieli
Autorzy:
Rosłaniec, Anna
Sielska-Badurek, Ewelina
Niemczyk, Kazimierz
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1399471.pdf
Data publikacji:
2019
Wydawca:
Index Copernicus International
Tematy:
emisja i higiena głosu
zaburzenia głosu
Źródło:
Polski Przegląd Otorynolaryngologiczny; 2019, 8, 2; 18-24
2084-5308
2300-7338
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wstęp: Zaburzenia głosu o podłożu zawodowym najczęściej obserwuje się u nauczycieli. Wśród przyczyn ich występowania wymienia się przede wszystkim nieprawidłową emisję głosu i zaniedbywanie jego higieny. Cel: Zamierzeniami niniejszej pracy są: (1) ocena przestrzegania zasad higieny i emisji głosu przez nauczycieli, przedstawienie: (2) różnic między odpowiedziami nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych, (3) zależności między udzielanymi odpowiedziami a wiekiem, stażem pracy i tygodniową liczbą przepracowanych godzin, a także (4) określenie, które zasady higieny i emisji głosu są przestrzegane przez badanych w największym, a które w najmniejszym stopniu. Materiał i metody: W badaniu wzięło udział 90 nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych, 68 kobiet i 22 mężczyzn o średnim wieku 39,5 ± 10,9 (zakres: 23–59 lat). Do jego przeprowadzenia posłużył specjalnie przygotowany kwestionariusz oraz metryczka, w której badani podawali swoje: wiek, miejsce i staż pracy oraz tygodniową liczbę godzin pracy głosem. Wyniki: Nauczyciele udzielili odpowiedzi potwierdzających podstępowanie zgodne z zasadami higieny i emisji głosu średnio na połowę pytań. Stwierdzono zależność między miejscem pracy i wiekiem a stopniem przestrzegania interesujących nas zasad. W najmniejszym stopniu nauczyciele zwracali uwagę na reguły związane z aktywnością fizyczną, spożyciem wody, a także emisją głosu podczas infekcji i w hałasie. Wnioski: Badania potwierdziły konieczność szkolenia nauczycieli z zakresu higieny i emisji głosu.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies