Tytuł pozycji:
Niedostatki unijnej ochrony indywidualnych praw konsumenta w Polsce
- Tytuł:
-
Niedostatki unijnej ochrony indywidualnych praw konsumenta w Polsce
- Autorzy:
-
Sozański, Jarosław
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/1395829.pdf
- Data publikacji:
-
2013-09-30
- Wydawca:
-
Uczelnia Łazarskiego. Oficyna Wydawnicza
- Źródło:
-
Ius Novum; 2013, 7, 3; 226-254
1897-5577
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Ochrona praw konsumenta w Unii, pomimo że stypulowana szeroko (zakres praw)
i na wysokim poziomie (choć z odesłaniem do jej szerszej i możliwie maksymalnej
realizacji przez państwa UE), nie jest jednoznacznie w tym prawie zdefiniowana
i zakreślona, a ponadto brakuje efektywnych sankcji przeciw tym państwom członkowskim, które nie chcą jej zapewnić ochrony konsumenta nawet na minimalnym
poziomie (Polska należy chyba do tej grupy). Korzystają z tego zwłaszcza nowe państwa, bo pełną gwarancję szerokiej i efektywnej ochrony może stworzyć tylko silny
ruch konsumencki i społeczeństwo obywatelskie. Władze polskie wykazują (na tle
starej Unii) niską dbałość o prawa konsumenta, co wynika także z interesów ekonomicznych dużych firm. Skargi Komisji przeciw Polsce nie mają większego wpływu na
poprawę sytuacji konsumentów.
The protection of customers’ rights in the European Union, although stipulated
broadly (the scope of rights) and at a high level (although with a referral to a broader
and possibly maximal implementation by the European Union countries), is not
unambiguously defined and outlined. Moreover, it lacks effective sanctions against
member states that do not want to provide their customers with the minimum level
of protection (Poland seems to belong to this group). This is especially advantageous
for the new member states because only a strong consumer movement and civil
society can create a guarantee of broad and effective protection. Polish authorities
show (in comparison with the old Union) little care for the rights of consumers, and it
also results from the interests of big companies. The European Union Commission’s
complaints against Poland do not have a significant impact on the improvement of
the consumers’ situation.