Tytuł pozycji:
Odpowiedzialność majątkowa funkcjonariuszy publicznych
- Tytuł:
-
Odpowiedzialność majątkowa funkcjonariuszy publicznych
- Autorzy:
-
Kilińska-Pękacz, Agnieszka
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/1395805.pdf
- Data publikacji:
-
2013-09-30
- Wydawca:
-
Uczelnia Łazarskiego. Oficyna Wydawnicza
- Źródło:
-
Ius Novum; 2013, 7, 3; 126-140
1897-5577
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article presents a new type of public officers’ legal liability that results from the
Act on Public Officers’ Legal Liability for Flagrant Violation of Law of 20 January
2011. It aims to discuss the issues dealt with in the Act, especially the rationale for
legal liability and the procedures connected with financial consequences for public
officers. The new Act is essential because it was necessary to move the burden of
legal liability for flagrant violations of law in everyday duties onto public officers.
However, it is doubtful if public officers will be punished because in each case
a prosecutor will decide if a particular act was a flagrant violation of law and this is
a subjective and equivocal criterion.
Artykuł przedstawia nowy rodzaj odpowiedzialności funkcjonariuszy publicznych,
jaki powstał na gruncie ustawy z dnia 20 stycznia 2011 r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa. Jego celem jest przybliżenie tematyki zawartej w przytoczonym akcie prawnym, przede wszystkim zaś
przesłanek odpowiedzialności majątkowej oraz procedury związanej z wyciągnięciem
finansowych konsekwencji od funkcjonariusza publicznego. Wprowadzona ustawa
jest istotna, gdyż należało przełożyć ciężar odpowiedzialności majątkowej na funkcjonariuszy publicznych za dokonanie rażących naruszeń prawa związanego z ich
codziennymi obowiązkami. Budzi wątpliwości, czy w praktyce funkcjonariusze będą
pociągani do odpowiedzialności, zawsze bowiem zostaje w gestii prokuratora wska
zanie, czy dany czyn miał przesłankę rażącego naruszenia prawa, co jest kryterium
subiektywnym i niejednoznacznym.