The article deals with the most important amendments to the provisions of the Part on general
issues of the Criminal Code introduced by Act of 20 February 2015 in the context of criminal and
political assumptions for the criminal law reform. Taking this into account, the article discusses the
aims of the reform and then analyses particular solutions the legislator intends to use to implement
it. As the main aim of the criminal law reform was to change the deficiently implemented penal
policy towards petty and medium impact crimes, where conditionally suspended imprisonment
was a dominating penalty, it was decided that the most important changes are those that aim to
limit the application of suspended sentences and make non-custodial penalties the main measure
of legal penal response. Thus, the analysis is focused on the key regulation for the whole reform,
i.e. a conditionally suspended sentence and its numerous modifications. Moreover, the article
discusses new solutions of Article 37a CC introducing a fine and a non-custodial penalty for
crimes that are subject to statutory imprisonment not exceeding eight years, the issue of repealing
the directive on fining laid down in Article 58 § 2 CC, thorough modification of a non-custodial
penalty and a new solution of the so-called mixed penalty laid down in Article 37b CC.
Przedmiotem artykułu są najważniejsze zmiany wprowadzone do przepisów części ogólnej kodeksu
karnego na mocy ustawy z 20 lutego 2015 r., przedstawione w kontekście założeń kryminalnopolitycznych reformy prawa karnego. Mając to na uwadze, w artykule omówiono cele reformy,
a następnie analizie poddano poszczególne rozwiązania, za pomocą których ustawodawca zmierza
do ich realizacji. Ponieważ głównym celem reformy prawa karnego było dążenie do zmiany wadliwie realizowanej polityki karnej w zakresie drobnej i średniej przestępczości, w której dominującą
pozycję zajmuje kara pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem jej wykonania, uznano,
że najważniejszymi zmianami są takie, które zmierzają do ograniczenia stosowania warunkowego
zawieszenia wykonania kary i uczynienia z kar nieizolacyjnych głównego środka reakcji prawnokarnej. W związku z tym analizie poddana została kluczowa dla całej reformy regulacja warunkowego
zawieszenia wykonania kary i jej liczne modyfikacje, a ponadto omówiono: nowe rozwiązanie
przewidziane w art. 37a k.k. wprowadzające możliwość orzeczenia grzywny oraz kary ograniczenia
wolności za przestępstwa zagrożone karą pozbawienia wolności nieprzekraczającą 8 lat, problem
uchylenia dyrektywy wymiaru grzywny zawartej w art. 58 § 2 k.k., gruntowną modyfikację kary
ograniczenia wolności oraz nową instytucję tzw. kary mieszanej, ujętą w art. 37b k.k.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00