Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Lotnicze przewozy cargo w Polsce

Tytuł:
Lotnicze przewozy cargo w Polsce
Air cargo freight in Poland
Autorzy:
Stajniak, M.
Konecka, S.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1383044.pdf
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
Tematy:
transport lotniczy
cargo
konkurencyjność
air transport
competitiveness
Źródło:
Gospodarka Materiałowa i Logistyka; 2017, 10; 30-36
1231-2037
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest przedstawienie wielkości lotniczych przewozów cargo w Polsce. W artykule zaprezentowane są wyniki badań przewozów lotniczych cargo na podstawie danych GUS, ULC i portów lotniczych w ostatnich latach. Niewiele ponad 1% światowego tonażu jest przewożone drogą lotniczą, jednak w ujęciu wartościowym stanowi to 35% wartości światowego handlu. Wpływ lotnisk na gospodarkę w Polsce jest mniejszy niż w wielu innych krajach UE. Sieć lotnisk przyczynia się do powstania rocznie 4% polskiego PKB. Porty lotnicze tworzą także ponad 440 tys. miejsc pracy w kraju. Rynek frachtu lotniczego w Polsce zasadniczo należy do trzech linii lotniczych: Polskich Linii Lotniczych LOT SA Cargo (18,3%), Lufthansy (17,6%) i Emirates (9,3%), które zajmują 45% rynku powietrznych przewozów towarowych. Najwięksi spedytorzy to DHL Global Forwarding posiadający 15% rynku przewozów z Polski, CEVA Logistic -7%, DB Schenker - 6,4%. Rocznie drogą powietrzną przewozi się w Polsce 76 200 ton, czyli około 1% całego frachtu lotniczego w Europie. Tymczasem Belgia, Francja, Holandia, Niemcy i Wielka Brytania zajmują 70 - procentowy udział w transportowaniu towarów drogą lotniczą. Dowodzi to, że przewozy cargo są ściśle skorelowane z rozwojem gospodarczym danego kraju. W Polsce w dalszym ciągu wielkość eksportu i importu dóbr drogą lotniczą jest niewielka. Jednym z rezultatów badawczych artykułu jest przegląd literatury dotyczącej lotniczych przewozów cargo oraz odniesienie się do konkurencyjności polskich portów lotniczych na tle innych krajów UE. Druga część artykułu to wyniki badań trendów w lotnictwie przewozów towarowych z wyszczególnieniem infrastruktury, środków transport lotniczego, ogólnych kierunków rozwoju oraz wielkości i wartości rynku usług lotniczych cargo.

The aim of the article is to present the size of air cargo in Poland. In the article are presented results of air cargo based on GUS, ULC and airports data in recent years. A little more than 1% of world tonnage is transported by air, but in terms of value, this is 35% of world trade. The impact of airports on the economy in Poland is lower than in many other EU countries. The network of airports contributes to the annual 4% of Polish GDP. Airports also create more than 440 thousand. jobs in the country. Air freight market in Poland essentially belongs to the three airlines: LOT Polish Airlines Cargo SA (18.3%), Lufthansa (17.6%) and Emirates (9.3%), which occupy 45% of the market for air freight. Major shippers DHL Global Forwarding is holding 15% of the Polish transport market, CEVA Logistics − 7%, DB Schenker − 6.4%. Per year by air transported to Poland 76 200 tons, or about 1% of all air freight in Europe. Meanwhile, Belgium, France, the Netherlands, Germany and the United Kingdom occupy 70 percent share in transporting goods by air. This proves that the transport of cargo is closely correlated with the economic development of the country. The volume of export and import of goods by air in Poland is small. One of the results of the research article is to review the literature on air cargo and a reference to the competitiveness of Polish airports in other EU countries. The second part of the article the results of research trends in the aviation freight detailing infrastructure, means of transport by air, the broad lines of development, and the volume and value market for air cargo services.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies