W badaniach karier alumnów uniwersytetów i uczelni wyższych w Polsce dominuje tendencja sprawdzania, jakimi kompetencjami dysponują oni z perspektywy rynku pracy i jak poradzili sobie z zadaniem znalezienia zatrudnienia. Rzadko podejmowanym problemem jest kwestia umiejętności studiowania, którą niesłusznie uważa się za potrzebną wyłącznie w okresie studiów. Tymczasem umiejętność ta prowadzi do ukształtowania myślenia naukowego rozumianego jako specyficzny sposób rozwiązywania problemów nie tylko stricte naukowych, lecz również nienaukowych. W związku z tym stanowi ona warunek osiągnięcia sukcesu w obu sferach – akademickiej i pozaakademickiej (np. zawodowej).W prezentowanym artykule autor odwołując się do koncepcji pedagogicznych S. Hessena i D. Bennera, skonstruował model teoretyczny umiejętności studiowania, a następnie poddał go empirycznej weryfikacji przez powtórną analizę danych zgromadzonych podczas badania karier absolwentów Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie w 2016 roku.W rezultacie przeprowadzonej replikacji okazało się, że, po pierwsze, przy badaniu karier absolwentów nie uwzględnia się eksploracji umiejętności studiowania u alumnów, co mogłoby dostarczyć informacji zwrotnej odnośnie do modyfikacji procesu kształcenia w uczelni; po drugie, absolwenci posiedli umiejętność studiowania przynajmniej w pewnym zakresie, czego dowodem jest osiągnięty przez większość sukces – zdobycie zatrudnienia, i, po trzecie, satysfakcja z ukończonych studiów ma związek z poczuciem kompetencji i w konsekwencji rekomendowaniem uczelni innym.
The career analysis conducted among the alumni of universities is dominated in Poland by the tendency to verify which competencies (demanded mostly by the labour market) they have acquired and how they have managed to cope with finding employment. The ability of studying is a rarely discussed problem, which is unjustifiably considered necessary only during the course of study. However, this ability leads to shaping the extent of academic thinking, also understood as a specific way of solving problems – not only purely academic ones but professional ones as well. The author of the presented article, while referring to pedagogical concepts of S. Hessen and D. Benner, has developed a theoretical model of study skills and subsequently conducted its empirical verification by performing a repeated analysis of selected data obtained in 2016 during the Cardinal Stefan Wyszyński University graduates’ career analysis.The conducted replication has proved that, firstly, the exploration of study skills among the alumni has not been taken into account when examining careers of the graduates, which might have served as feedback regarding the modification of the education process at the university; secondly, it seems that the graduates have acquired study competence at least to a certain degree, which finds evidence in success achieved by most of them – i.e. finding employment; and, thirdly, satisfaction of completing studies is linked with the feeling of having the right competence and consequently with recommending the university to others.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00