The article presents a philosophical analysis of the ethical identity of man as an exercise for today’s education. It consists of four parts. The first part focuses on the definition of ethical identity and its comparison with cultural identities. The other parts deal with the problem of cultural identities as a bearer of values, relevant to the consumer culture, such as change, visibility and predictability. Discussing these three values in the context of human moral actions allows a formulation of a conclusion about the need to focus education on ethical identity and to support these activities with humanistic education (in the field of philosophy, in particular). Furthermore, the article justifies that the very term “ethical identity”, if interpreted on the basis of classical metaphysics, can be an effective tool for pedagogical discourse. Therefore, attention is paid to the following key philosophical concepts: substantial unity of human being, man as the subject of human acts and freedom as a moral force.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00