Wolny dostęp do zbiorników wodnych w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb człowieka jest obecnie bardzo skomplikowany na Ukrainie. Brzegi rzek i jezior zostały zabudowane nielegalnie. Do tego celu wykorzystano różne sposoby mające na celu obejście prawa. W artykule analizie poddano szeroko rozpowszechnione metody uzasadniania rozwoju wybrzeży rzek i jezior, których celem jest ograniczenie bądź zakaz dostępu do zbiorników wodnych. Ponadto wskazano na wady przepisów prawnych dotyczących dostępu do zbiorników wodnych. Udowodniono, że wolny dostęp do zbiorników wodnych nie może być zabezpieczony tylko poprzez zakaz wykonywania prawa własności lub wykorzystania działek znajdujących się przy ich brzegach. Reżim prawny nadbrzeżnych pasów ochronnych jest niejednoznaczny i zarazem sprzeczny z reżimem rozwoju miejscowości przybrzeżnych, ponieważ nie zapewnia wolnego dostępu do zbiorników wodnych. Należy podkreślić, że dla zapewnienia możliwości wolnego dostępu do zbiorników wodnych może być wykorzystane prawo adresowane do ogólnego użytkowania gruntów. Porównując rozwiązania stosowane w przypadku podobnych problemów w Polsce, stwierdzono, że konieczne jest zwiększenie skuteczności działań kontrolnych, co pozwoli na wykrywanie nielegalnej działalności na wczesnych etapach i jej zapobieganie.
Free access to water bodies to meet basic human needs in Ukraine is currently complicated. The banks of rivers and lakes are built up in violation of the law. Th author analyzes the widespread ways of substantiating the development of the banks of rivers and lakes in Ukraine that undermine the possibility to access these water objects. The conclusion of the inconsistency of the legislative provisions on access to water bodies is made. It is proved that free access to water objects cannot be provided only by the prohibition of granting ownership or use rights of the parcels on the banks. Th regime of the coastal protective strips is confusing, contradicts to the regime of development of coastal settlements and does not ensure free access to water bodies. A general land use right may be used to guarantee free access to water objects. A comparison of ways to overcome similar problems in the Republic of Poland is conducted. The necessity of increasing the effectiveness of control activity, which would allow at the early stages to detect and stop illegal activity, that leads to the impossibility of free access to water objects, is substantiated.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00