The main objective of this article is to provide a multi-faceted and spatially-sensitive reflection on sex work. Taking as a point of departure subversive feminist politics on the one hand and the much contingent notion of citizenship on the other, I intend to present various forms of prostitution as potentially positive and empowering modes of sexual and emotional auto-creation. Informed by the leading research of the subject, as well as inspired and educated by Australia-based Dr Elizabeth Smith from La Trobe University in Melbourne, who had researched and presented female sex workers as self-caring and subversive subjects who make own choices and derive satisfaction from their occupation, I wish to seek academic justice for all those women (and men or trans people, for that matter) in the sex industry who feel stigmatized by political pressure and ultra-feminist circles across Europe. Translating Dr Smith’s significant research into European (and Polish) social realities would be a valuable contribution to the local discussions on gender and sexuality, and axes they intersect with. More importantly, however, a framework of a conceptual interdisciplinary approach needs to be adopted—one in which a specific queer form of lesbian feminist reflection is combined with human geography, both of which have much to offer to various strands of sociological theory and practice. Therefore, as a queer lesbian scholar based in Poland, I would like to diverge a bit from my usual topic in order to pay an academic and activist tribute to the much neglected strand of sociology of sex work. However, my multi-faceted and interdisciplinary academic activity allows me to combine the matter in question with the field of lesbian studies. Both a female sex worker and a lesbian have been culturally positioned through the lens of what so-called femininity is, without a possibility to establish control over their own subjectivities. Hence, on the one hand the article is going to be an academic re-interpretation of sex work as such, but on the other, methodological possibilities of acknowledging and researching lesbian sex workers will be additionally considered with special attention to feminist epistemologies and praxis. While a sensitivity to a given locality is of utmost importance when dealing with gender and sexuality issues, I would like to suggest a somewhat overall approach to investigating both female empowerment through sex work and lesbian studies inclusive of sex workers. Importantly, the more common understandings of the sex industry need to be de-constructed in order for a diversity of transgressive discourses to emerge.
Głównym celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wieloaspektowej i przestrzennie świadomej refleksji na temat pracy seksualnej. Biorąc za punkt wyjścia z jednej strony subwersywną politykę feministyczną, a z drugiej bardzo przypadkowy koncept obywatelstwa, zamierzam zaprezentować różne formy prostytucji jako potencjalnie pozytywne i wzmacniające podmiotowość tryby seksualnego i emocjonalnego samostanowienia. Opierając się na kluczowych badaniach nad tematem oraz zaczerpnąwszy inspiracji i wiedzy od dr Elizabeth Smith z uniwersytetu La Trobe w Melbourne w Australii, która badała i przedstawiła pracownice seksualne jako troszczące się o siebie i subwersywne podmioty, dokonujące własnych wyborów i czerpiące satysfakcję ze swojego zajęcia, chciałabym poszukać akademickiej sprawiedliwości należnej tym wszystkim kobietom (jak również mężczyznom oraz osobom trans) w przemyśle seksualnym, które na dzień dzisiejszy mają pełne prawo czuć się stygmatyzowane przez presję polityczną oraz kręgi ultrafeministyczne w całej Europie. Przełożenie znaczących badań dr Smith na europejskie (oraz polskie) rzeczywistości społeczne byłoby cennym wkładem w lokalne dyskusje na temat płci i seksualności, jak i osi, które one przecinają. Co jednak ważniejsze, trzeba przyjąć ramę koncepcyjnego interdyscyplinarnego spojrzenia na omawiane kwestie; jest to model, gdzie partykularna, queerowa forma refleksji feminizmu lesbijskiego łączy się z geografią człowieka, ponieważ oba te elementy mają sporo do zaoferowania różnym odłamom socjologicznej teorii i praktyki. Wziąwszy to wszystko pod uwagę, a będąc pracującym z Polski badaczem studiów lesbijskich i perspektywy queer, chciałabym nieco odbiec od mojego przewodniego tematu, by tym razem złożyć akademicko-aktywistyczne uznanie dość zaniedbanemu nurtowi socjologii pracy seksualnej. Moja wielopoziomowa i interdyscyplinarna działalność naukowa pozwala mi jednak połączyć temat pracy seksualnej właśnie ze studiami lesbijskimi. Zarówno pracownica seksualna, jak i lesbijka są kulturowo pozycjonowane przez pryzmat tego, czym jest tak zwana kobiecość, bez możliwości ustanawiania kontroli nad swoimi własnymi podmiotowościami. Dlatego też z jednej strony artykuł ten będzie akademicką reinterpretacją pracy seksualnej jako takiej, lecz z drugiej metodologiczne możliwości uznania i eksplorowania pracownic seksualnych będących lesbijkami będą dodatkowo uwzględnione ze szczególnym naciskiem na feministyczne epistemologie i praktykę. Pomimo iż wrażliwość na określoną lokalność jest rzeczą najwyższej wagi, gdy badacz zajmuje się sprawami płci i seksualności, chciałabym zaproponować nieco bardziej ogólny stosunek do badania zarówno procesów wzmocnienia i upodmiotowienia kobiet poprzez pracę seksualną, jak i studiów lesbijskich uwzględniających pracownice seksualne. Co ważne, te bardziej popularne przekonania dotyczące przemysłu seksualnego muszą zostać zdekonstruowane po to, by możliwe było przyjęcie się różnorodności dyskursów transgresyjnych.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00