Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

“The Wayfarer” (“The Pedlar”) by Hieronymus Bosch as an Archetypal Image of an ‘Other-Stranger’

Tytuł:
“The Wayfarer” (“The Pedlar”) by Hieronymus Bosch as an Archetypal Image of an ‘Other-Stranger’
„Wędrowiec” Hieronima Boscha jako archetypiczny obraz „obcego-innego”
Autorzy:
Kisiel, Przemysław
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1371623.pdf
Data publikacji:
2020-05-31
Wydawca:
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Tematy:
wzorzec „obcego-innego”
„Wędrowiec” Hieronima Boscha
obrazy migrantów
‘other-stranger’ pattern
“The Wayfarer” by Hieronymus Bosch
images of migrants
Źródło:
Przegląd Socjologii Jakościowej; 2020, 16, 2; 46-61
1733-8069
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
One of the most important contemporary experiences of European societies is undoubtedly the migration crisis. The resulting social fears of ‘strangers,’ which have been activated, show how important the archetypical ‘other-stranger’ pattern still is, and that it can be treated as an example of an ‘anthropological constant.’ The aim of the article is to try to look at the painting “The Wayfarer” by Hieronymus Bosch as an illustration of the archetypical ‘other-stranger’ pattern. It seems that such a reading of this work, rich in symbolic content, on the one hand perfectly justifies the thesis of the archetypical sources of contemporary attitudes towards ‘strangers’ and, on the other hand, allows one to better understand and explain the current reactions and behaviors of Europeans. This becomes particularly evident when juxtaposing the image of Hieronymus Bosch with the contemporary media images of migrants.

Jednym z najważniejszych współczesnych doświadczeń społeczeństw europejskich jest niewątpliwie kryzys migracyjny. Wywołane przez niego społeczne obawy wobec przybyszów pokazują, jak ważny jest wciąż archetypowy wzór „obcego-innego” i że może on być traktowany jako przykład „stałej antropologicznej”. Celem artykułu jest próba spojrzenia na obraz „Wędrowiec” Hieronima Boscha jak na ilustrację archetypowego wzoru „obcego-innego”. Wydaje się, że takie odczytanie tego dzieła, bardzo bogatego w treści symboliczne, z jednej strony doskonale uzasadnia tezę o archetypowych źródłach współczesnych postaw wobec „obcych”, z drugiej natomiast strony pozwala lepiej zrozumieć i wyjaśnić współczesne reakcje i zachowania Europejczyków. Staje się to szczególnie widoczne, gdy zestawimy obraz Hieronima Boscha ze współczesnymi medialnymi obrazami migrantów.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies