Od autorytaryzmu do emancypacji. O niebezpiecznych polach relacyjnych między kuratorem a podopiecznym From authoritarianism to emancipation. About the dangerous areas of relationship between the probation officer and the ward
In the article I discuss the problem of the specificity of the relationship between the probation officer and the ward. I analyze different pedagogical approaches and discuss their positive and negative aspects. I put forward a thesis that the most developmental relationships are those based on a critical and emancipatory approach. They are demanding for both parties to interaction and force them to engage. The main danger of relationships based on this approach is the risk of falling into the so-called equality traps due to the existence of a situation of equality between entities whose legally defined relationship is hierarchical.
W artykule podejmuję problem specyfiki relacji między kuratorem a podopiecznym. Analizuję różne podejścia pedagogiczne oraz omawiam ich pozytywne i negatywneaspekty. Stawiam tezę, że najbardziej rozwojowe są relacje oparte na podejściu krytyczno-emancypacyjnym. Są one wymagające dla obu stron interakcji i zmuszają do zaangażowania. Głównym niebezpieczeństwem związanym z relacjami opartymi na tym podejściu jest zagrożenie popadnięcia w tzw. pułapki izonomii wynikające z zaistnienia sytuacji równouprawnienia między podmiotami, których określona prawnie relacja jest hierarchiczna.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00