Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zagrożenie pożarowe autokarów powodowane przez materiały wyposażenia

Tytuł:
Zagrożenie pożarowe autokarów powodowane przez materiały wyposażenia
Coaches fire hazard caused by the equipment materials
Autorzy:
Dobrzyńska, R.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/136944.pdf
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Szkoła Główna Służby Pożarniczej
Tematy:
zagrożenie pożarowe
właściwości palne materiałów
badania ogniowe materiałów
kryteria doboru materiałów
fire safety
properties of flammable materials
materials fire testing
criteria for materials selection
Źródło:
Zeszyty Naukowe SGSP / Szkoła Główna Służby Pożarniczej; 2018, 2, 65; 7-21
0239-5223
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Według danych statystycznych [1], pożary środków transportu drogowego stanowią ok. 7% udziału liczby wszystkich pożarów w Polsce i zajmują drugie miejsce po pożarach obiektów mieszkalnych. Najczęściej dochodzi do pożaru samochodów ciężarowych i osobowych, ale istotnym problemem są także pożary autokarów, ze względu na liczbę przewożonych ludzi. Na przebieg ewakuacji i skuteczność akcji gaśniczej mają wpływ zastosowane wewnątrz pojazdu materiały. Najczęściej pożar rozwija się bardzo szybko i nawet, jeśli pasażerom uda się opuścić pojazd bez uszczerbku dla zdrowia, to autokar ulega doszczętnemu spaleniu. Zdarzają się jednak także takie przypadki, w których dochodzi do śmierci pasażerów, bo płomienie są tak silne, że dotarcie do pozostałych w pojeździe osób jest niemożliwe. Na zagrożenie pożarowe i przebieg pożaru autokaru mają wpływ zastosowane materiały wyposażenia. Przeprowadzono badania materiałów stanowiących elementy foteli autokarowych, określono ich topliwość oraz szybkość spalania pionowego. Od tych właściwości zależy przebieg pożaru autokaru i skuteczność działań ratowniczo-gaśniczych.

According to the statistics [1], the fires of road transport vehicles account for around 7% of the total number of fires in Poland and are the second most common after the fires of residential buildings. Most often, the fire occurs in the trucks and passenger cars, but the fire of coaches is also a significant issue because of the number of people being transported. The course of the evacuation and the effectiveness of fire extinguishing are influenced by the materials used inside the vehicle. Predominantly, the fire develops very quickly , and, even if passengers are able to leave the vehicle without compromising their health, the bus is completely burned down. Nevertheless, the cases of passenger casualties do happen, as the flames are so strong that it is impossible to reach the people remaining in the vehicle. The materials used in the interior have crucial impact on the fire. The coach seat materials have been investigated in order to establish their fusibility and vertical burning rate. These characteristics of materials affect the course of the coach fire and the effectiveness of rescue and firefighting activities.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies