Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ rodzaju sorbentu na skuteczność usuwania zanieczyszczeń olejowych z powierzchni dróg

Tytuł:
Wpływ rodzaju sorbentu na skuteczność usuwania zanieczyszczeń olejowych z powierzchni dróg
Effect of Sorbent Type on Efficiency of Oil Pollution Removal from Road Surface
Autorzy:
Gancarczyk, D.
Jakubiec, J.
Sobolewski, M.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/136765.pdf
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Szkoła Główna Służby Pożarniczej
Tematy:
sorbent
zanieczyszczenia olejowe
współczynnik tarcia
oil spills
friction coefficient
Źródło:
Zeszyty Naukowe SGSP / Szkoła Główna Służby Pożarniczej; 2017, 1, 61; 53-63
0239-5223
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Usuwanie rozlewisk cieczy ropopochodnych z powierzchni utwardzonych, akwenów i cieków wodnych należy do obowiązków Państwowej Straży Pożarnej (PSP) oraz innych służb. Do zbierania dużych ilości rozlanego paliwa stosuje się specjalistyczny sprzęt odpompowujący, w tym pompy i skimmery olejowe. Doczyszczenie jezdni po odpompowaniu cieczy, zbieranie plam olejowych czy niewielkich wycieków płynów eksploatacyjnych prowadzi się przy użyciu rożnego typu sorbentów. Warunki techniczno- użytkowe, jakie muszą spełniać sorbenty stosowane przez jednostki ochrony przeciwpożarowej określają między innymi wymagania w zakresie chłonności, pływalności (dla sorbentów stosowanych na wodzie), reaktywności, uziarnienia, gęstości nasypowej. Nie przedstawia się natomiast wymagań dotyczących stopnia przywrócenia szorstkości jezdni przez zastosowany sorbent. W artykule przedstawiono wyniki badań wpływu zastosowanych sorbentów na współczynnik tarcia na zaolejonych powierzchniach. Współczynnik tarcia statycznego wyznaczano poprzez pomiar kąta nachylenia powierzchni płaskiej, przy którym następuje zsuwanie próbnika o określonej masie. Zastosowano powierzchnię betonową pokrytą olejem napędowym oraz próbnik z powierzchnią gumową.

Removal of oil spills from roads, water bodies and watercourses is the responsibility of the State Fire Service and other services. To collect large amounts of spilled fuel, the specialized equipment, including oil pumps and skimmers, is used. Cleaning the road after pumping out the liquid, oil -spot collection or small fluid leak are carried out using various types of sorbents. The sorbents used by Fire Rescue Services must meet technical and utility requirements for, inter alia absorbency, buoyancy (for sorbents used in water), reactivity, particle size and bulk density. However the requirements for the degree of restoration of the roughness of the road by the used sorbent have not been described. This article presents the results of the research concerning the sorbents effect on the coefficient of friction on oily surfaces. The coefficient of a static friction was determined by measuring the angle of inclination of the surface at which the specific mass probe slipped. Concrete plate covered with the diesel fuel and the probe with rubber surface have been used.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies