Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Two Worlds, One Story. The Comparison of the Storytelling Process in Surinamese Fairy Tales and in Improvisational Theatre

Tytuł:
Two Worlds, One Story. The Comparison of the Storytelling Process in Surinamese Fairy Tales and in Improvisational Theatre
Dwa światy, jedna opowieść. Porównanie procesu opowiadania w bajkach surinamskich oraz w teatrze improwizowanym
Autorzy:
Olszewski, Damian
Pastuszak, Krzysztof
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1366843.pdf
Data publikacji:
2020
Wydawca:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
Tematy:
Suriname
fairy tale
structure
orality
improvisation
Willem Campagne
Surinam
bajka
struktura
oralność
improwizacja
Źródło:
Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio FF – Philologia; 2020, 38, 1; 199-213
0239-426X
Język:
angielski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article aims to show similarities between the Surinamese fairy tales cultivated in oral form and improvised theater performances. An analysis, using poststructural and comparative methods, aims to compare the form and structure of two oral (literary and theatrical) performances, proving that irrespective of the (geographical, ethnic, aesthetic) roots of the emergence of both forms of art, the core and the order of specific elements during complex oral presentations is repeatable and depends on the needs of artists and recipients, which is successfully presented during the analysis. The material used contains a series of performances by improvised theater groups and a (written) record of oral performances by Suriname storytellers made by Willem Campagne.

Niniejszy artykuł ma na celu wykazanie podobieństw między kultywowanymi w formie oralnej bajkami Surinamu oraz występami teatru improwizowanego. Wykorzystując metody poststrukturalistyczne oraz komparatystyczne, dokonano analizy formy i struktury dwóch wystąpieńoralnych (literackiego i teatralnego), dowodząc, iż niezależnie od korzeni powstania obydwu form sztuki (geograficznych, etnicznych, estetycznych) rdzeń oraz kolejność konkretnych elementów w trakcie złożonych wystąpień oralnych są powtarzalne i zależne od potrzeb artystów i odbiorców. Jako materiał wykorzystano szereg wystąpień grup teatru improwizowanego oraz zapis występów oralnych (improwizacji) surinamskich opowiadaczy wykonany przez Willema Campagne.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies