Tytuł pozycji:
Granice "upraktyczniania" uniwersytetów
- Tytuł:
-
Granice "upraktyczniania" uniwersytetów
The Limits of Making University Studies Practical
- Autorzy:
-
Wójcicka, Maria
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/1366589.pdf
- Data publikacji:
-
2016-01-21
- Wydawca:
-
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- Źródło:
-
Nauka i Szkolnictwo Wyższe; 1996, 1, 7; 143-153
1231-0298
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Istnieje pogląd, że przedłużający się proces „upraktyczniania” działalności uniwersytetów może doprowadzić do zmiany funkcji tradycyjnie przypisywanych tym uczelniom, do których zwykło się zaliczać prowadzenie badań o charakterze podstawowym i kształcenie ogólne. Ale jest również inny pogląd. Taki mianowicie, że tradycyjny uniwersytet charakteryzuje niezwykła adaptabilność, co czyni go odpornym na zmiany mogące być zagrożeniem dla cech konstytutywnie z nim związanych. Adaptabilność powoduje, że uniwersytet, nie poddając się głębokim przeobrażeniom, ale jedynie adaptując własny styl działania do bieżących potrzeb, wymusza zmiany otoczenia, a tym samym inspiruje innowacyjność na zewnątrz. Autorka przychyla się do tej drugiej tezy i próbuje ją rozwinąć na przykładzie skutków strategii rządowych, podejmowanych w krajach Europy Zachodniej w celu ściślejszego powiązania pracy uniwersytetów z gospodarką. W kontekście podejmowanych w naszym kraju prób reformowania szkolnictwa wyższego i dostrzeganych w tym zakresie barier różnorakiej natury, problem wydaje się ważny. Może warto zwrócić uwagę, iż przynajmniej niektóre z tych barier czy ograniczeń mają wymiar ponadlokalny, a nawet ponadczasowy.
There is a view that prolonging the practical educational activities of universities may result in a change of the functions traditionally ascribed to them, which include basic research and general education. But there is also another view. This view holds that the traditional university is characterised by exceptional adaptability, which makes it resistant to changes which may threaten its essential features. According to this view, the university - by not undergoing deep changes but only adapting its own style of actions to current needs - forces changes in its setting, thereby inspiring changes on the outside. The authoress tends to favour the second thesis and tries to expand it on the example of the effects of government strategies undertaken in the countries of Western Europe in order to link the work of universities more closely with the economy. In the context of the attempts made in Poland to reform the higher education system and the barriers of various kinds perceived in this area, the problem seems important. Perhaps it is worth pointing out that at least some of these barriers or limitations are non-local and even timeless.