Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

System edukacji a potencjał modernizacyjny społeczeństwa

Tytuł:
System edukacji a potencjał modernizacyjny społeczeństwa
The Education System and the Modernising Potentia! of Society
Autorzy:
Buchner-Jeziorska, Anna
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1366571.pdf
Data publikacji:
2016-01-21
Wydawca:
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Źródło:
Nauka i Szkolnictwo Wyższe; 1996, 1, 7; 98-107
1231-0298
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule przedstawiono wzajemne relacje między systemem edukacji a społeczeństwem i gospodarką, a zwłaszcza istotny wpływ tego systemu na procesy modernizacyjne. Przytoczone dane statystyczne wyraźnie pokazują, iż system kształcenia realnego socjalizmu sprawił, że społeczeństwo polskie charakteryzuje niski potencjał modernizacyjny - zarówno w wymiarze obiektywnym, tj. poziomu wykształcenia (około 70% Polaków ma najwyżej wykształcenie zasadnicze zawodowe), jak i wymiarze subiektywnym (osoby o niskim poziomie wykształcenia są z reguły przeciwnikami zmian społeczno-gospodarczych). Ponadto opisany przykład Polski wskazuje na brak jasno określonej polityki edukacyjnej państwa oraz niedocenianie roli systemu kształcenia w procesie transformacji (tj. po roku 1989) zarówno z punktu widzenia kształtowania struktury społecznej, jak i możliwości zwiększenia potencjału modernizacyjnego społeczeństwa.

The article describes the relationships between the education system and the society and the economy, especially the impact of this system on modernising processes. The statistical data cited clearly show that the education system of real socialism provided Polish society with a low modernising potential both in objective terms, i.e. level of education (around 70% of Poles have at most basic vocational education), and in subjective terms (as a rule persons with a low level of education are opposed to social and economic changes). Besides, the example of Poland shows the lack of a clearly defined educational policy of the State and failure to appreciate the role of education in the transformation process (i.e. after 1989) both from the standpoint of shaping the social structure and the possibility of increasing the modernising potential of the society.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies