Tytuł pozycji:
Kilka uwag na temat stosowania systemu zewnętrznej oceny jakości w szkolnictwie wyższym: podstawowe zasady i warunki
- Tytuł:
-
Kilka uwag na temat stosowania systemu zewnętrznej oceny jakości w szkolnictwie wyższym: podstawowe zasady i warunki
Some Reflections on External Ouality Assessment in Higher Education; Conditions and Basic Principles
- Autorzy:
-
Vroeijenstijn, Antonius I.
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/1366393.pdf
- Data publikacji:
-
2016-01-31
- Wydawca:
-
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- Źródło:
-
Nauka i Szkolnictwo Wyższe; 1995, 1, 5; 158-179
1231-0298
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule omówiono przyczyny zainteresowania rządów, społeczeństw i samych szkół wyższych tworzeniem systemów zewnętrznej oceny jakości kształcenia. Wyróżniono dwa podejścia do oceny jakości: syntetyczne, końcowe (typowe dla strony rządowej) oraz kształtujące (typowe dla uczelni). Poddano także krytycznej analizie rolę wskaźników osiągnięć (performance indicators) w procesie oceniania jakości kształcenia oraz różne sposoby oceny jakości stosowane w krajach Zachodu. Na zakończenie przedstawiono podstawowe zasady opracowania systemu zewnętrznej oceny jakości.
The paper examines different motives of governments, societies and higher education institutions to establish the system of External Quality Assessment (EQA). Two types of approach are distinguished: the summative approach (typical for governments) and the formative approach (typical for schools). Also, the critical analysis of performance indicators’ role in education and various methods of quality assessment employed in the Western countries, is offered. The basic principles of external quality assessment system elaboration are presented in the final part of the paper.