Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Przystosowanie szkolnictwa wyższego do otoczenia. Kilka uwag o wzorze amerykańskim

Tytuł:
Przystosowanie szkolnictwa wyższego do otoczenia. Kilka uwag o wzorze amerykańskim
The Adaptation of the Institutions of Higher Education to the Environment. Some Remarks on the American Pattern
Autorzy:
Sagen, Harry Bradley
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1366264.pdf
Data publikacji:
2016-04-01
Wydawca:
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Źródło:
Nauka i Szkolnictwo Wyższe; 1994, 1, 3; 102-116
1231-0298
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Autor przedstawia podstawowe relacje uczelni z otoczeniem w Stanach Zjednoczonych, a także określa modele takich związków oraz opisuje rolę rządu w kreowaniu warunków sprzyjających efektywnym procesom adaptacji. Zarysowuje pozorne sprzeczności między autonomią a zdolnością adaptacji do otoczenia uczelni amerykańskich. Następnie omawia trzy czynniki wyjaśniające stosunki uczelni z otoczeniem: strukturę poszczególnych instytucji, modele finansowania, w tym partycypację studentów w finansowaniu, oraz zróżnicowanie instytucji szkolnictwa wyższego. Czynniki te są wzajemnie powiązane. Wewnętrznemu zróżnicowaniu uczelni i zróżnicowaniu między poszczególnymi instytucjami towarzyszą procesy integracyjne. Autor prezentuje model autonomii uczelni i sterowania szkołami wyższymi przez rząd, uzupełniając opis o aktualne problemy adaptacyjne szkół amerykańskich zilustrowane przykładami. Artykuł kończą uwagi na temat możliwości wykorzystania doświadczeń amerykańskich w procesach przekształceń systemów szkolnictwa wyższego w Europie Środkowo-Wschodniej.

The author presents the basis sources and principles of the relations between higher education institutions and the environment in the United States, defines models of such relations and describes the government’s role in establishing conditions favorable to the effective adjustment processes. The apparent contradiction between the autonomy and the adjustment abilities of the American institutions of higher education are drafted. Next, three factors that explain the relations of the American higher education institutions with the environment, i.e.: the organizational structure of single institution, models of the financing and students participation in the costs of training, and the differentiation of the higher education institutions, are discussed. These three factors are interrelated. The internal differentation of the institutions of higher education and the differentiation between various institutions are accompanied by the integrative processes. The author presents a model of the higher education institution autonomy and the methods of steering of the higher education institutions by the central government, supplementing the description with the presentation of the topical adjustment problems met by the American institutions of higher education, providing numerous examples. The paper ends up with some remarks concerning the possible utilization of the American experiences in the process of the transformation of the higher education institutions in the Central and Eastern Europe.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies