Tytuł pozycji:
Problemy drożności systemu edukacji
- Tytuł:
-
Problemy drożności systemu edukacji
Problems of the Permeability of the Educational System
- Autorzy:
-
Wójcicka, Maria
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/1366217.pdf
- Data publikacji:
-
2016-01-17
- Wydawca:
-
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- Źródło:
-
Nauka i Szkolnictwo Wyższe; 1993, 2; 90-102
1231-0298
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule podjęty został problem drożności systemu edukacji i perspektyw osiągnięcia wewnętrznej integracji w warunkach autonomii uczelni, a także intensywnego rozwoju różnych form dotychczas niedrożnego nurtu kształcenia pomaturalnego. Szkolnictwo wyższe staje obecnie wobec problemu reorientacji poglądów młodzieży na jakość matury. Znacznie szersze niż dotychczas preferowanie szkoły średniej zawodowej, jak również szkolnictwa pomaturalnego sektora państwowego i niepaństwowego, skłania ku przypuszczeniu, że w ciągu najbliższych lat może ulec poważnym zmianom baza rekrutacyjna do studiów wyższych. Autorka artykułu prezentuje rezultaty badań pilotażowych, przeprowadzonych wśród słuchaczy III roku uniwersyteckich i kuratoryjnych kolegiów językowych. Zaprezentowany materiał empiryczny wskazuje, iż objęta badaniami młodzież traktuje w większości przypadków studia w kolegium jako etap nauki w drodze do dyplomu uniwersyteckiego. Z badań wynika również, że proces dywersyfikacji poziomu studiów i dyplomów akademickich, który rozpoczął się przed kilkoma laty, jest przede wszystkim podporządkowany wewnętrznym potrzebom instytucji wyższego wykształcenia, nie zaś reakcją na zewnętrzne potrzeby (rynek pracy, różnicowanie się poziomu i jakości wykształcenia przyszłych kandydatów na studia itp.). W konkluzji autorka stwierdza, że konsekwencją tendencji do zamykania drogi do studiów absolwentom szkół pomaturalnych, jaką wykazuje szkolnictwo wyższe w odniesieniu do absolwentów kolegiów kuratoryjnych, może być rozpoczynanie każdego etapu kształcenia od egzaminu wstępnego na I rok. Nie wydaje się to być inicjatywą
The paper discusses issues of the permeability of the educational system and prospects of internal integration in the context of autonomous institutions of higher education, and the intensive development of various forms of impervious undergraduate education. Institutions of higher education are coping with problems caused by the devaluation of the high school education among undergraduates. They choose more frequently to continue their education at private or state vocational schools of different levels. One may thus expect significant decrease in the number of students applying for university level training, in the nearest future. The Author discusses results of the pilot study conducted among the university students at their third year and among students of in-service language schools for teachers. Collected empirical data point out that students of the language schools consider the training to be the initial stage on their way to the university diploma. Also, the data point out that the diversification of the quality of university education, which began several years ago, serves rather the internal needs of institutions of higher education than makes up a response to the external demands (labour market, different skills and mental qualities of candidates). The Author concludes that the denial of the opportunity to continue education at the institutions of higher education for the graduates of in-service and vocational schools results in their attempts to begin university education at the first course level and they are subjected to regular entrance procedure. This does not seem to be worth of promotion, neither from economical, nor from individual point of view.