Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wykształcenie wyższe a wynagrodzenie - analiza według sekcji i grup zawodów

Tytuł:
Wykształcenie wyższe a wynagrodzenie - analiza według sekcji i grup zawodów
Higher education versus. compensation. Analysis by sectors and occupational groups
Autorzy:
Jarecki, Wojciech
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1365267.pdf
Data publikacji:
2016-02-11
Wydawca:
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Źródło:
Nauka i Szkolnictwo Wyższe; 2006, 1, 27; 69-82
1231-0298
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku zaczął następować w Polsce dynamiczny wzrost liczby studentów. Istnieje wiele motywów podejmowania studiów wyższych. Część osób podejmuje studia chcąc rozwijać swoje zainteresowania, część - w celu zdobycia wiedzy, inni - aby zwiększyć swe szanse na rynku pracy bądź uniknąć służby wojskowej. Dla części zaś istotnym motywem są oczekiwania uzyskania wyższego wynagrodzenia. Ponieważ motywem najbardziej wymiernym przy analizie efektów kształcenia są wynagrodzenia, autor podjął próbę zbadania trzech problemów: (1) w jakim stopniu podnoszenie poziomu wykształcenia wpływa na wzrost wynagrodzeń; (2) jak duże występują różnice w wynagrodzeniach w zależności od sekcji gospodarki i grup zawodów; (3) jakie są różnice w wynagrodzeniach między Polską i krajami dawnej Unii Europejskiej w zależności od grupy zawodowej i sekcji gospodarki. Artykuł zawiera też analizę przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto według grup zawodów i grup wiekowych, a następnie dynamiki zmian wynagrodzenia miesięcznego brutto według sekcji oraz stosunku wynagrodzenia miesięcznego brutto w poszczególnych sekcjach do wynagrodzenia brutto ogółem w Polsce i dawnej Unii Europejskiej z wyszczególnieniem wynagrodzeń osób z wyższym wykształceniem.

In early 1990s Poland experienced a dynamic growth of the student population. Motivations to take up university education are varied. Some young people want to explore topics of interest, others think of gaining new knowledge, yet others wish to improve their chances on the labour market or avoid conscription. Some students undertake university education hoping for higher pay in future. As compensation is the most measurable type of motivation in analysis of educational outputs, the author attempted to investigate three problems: 1) the extent to which improved quality of education translated into higher compensations; 2) differences in compensation levels across economic sectors and occupational groups; 3) differences in compensation levels between Poland and old EU member states depending on the sector and occupational group. The article first analyses the average monthly gross income by occupational groups and age bands, moving on to differences in gross monthly compensation across sectors and comparing gross monthly pay in Poland versus ‘old’ UE member states, providing separate data for employees with university degrees.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies