Tytuł pozycji:
Selbstlobvermeidungsstrategien in Komplimenterwiderungen der weiblichen und männlichen Studierenden. Ein deutsch-polnischer Vergleich
- Tytuł:
-
Selbstlobvermeidungsstrategien in Komplimenterwiderungen der weiblichen und männlichen Studierenden. Ein deutsch-polnischer Vergleich
‘Self‑praise avoidance’ strategies in compliment responses of male and female students. A Polish‑German comparison
- Autorzy:
-
Frankowska, Violetta
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/1365049.pdf
- Data publikacji:
-
2015-09-15
- Wydawca:
-
Uniwersytet Gdański. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
- Źródło:
-
Studia Germanica Gedanensia; 2015, 33; 135-148
1230-6045
- Język:
-
niemiecki
- Prawa:
-
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In the former classifications of compliment responses next to acceptance and rejection of a compliment there appears a special group of responses, also known as the self-praise avoidance mechanism (Pomerantz 1978), deflect/evade (Holmes 1988), deflating, deflecting, rejecting (Herbert/Straight 1989) or amendment strategies (Yu 2003). The last one of the above-mentioned groups combines the elements of acceptance and rejection and serves to restore the balance in a conversation and to save the face of the complimenter and of the complimented person. The analysis focuses on the last-mentioned group of responses. The main aim of this article is to show some chosen examples of the strategies used by Polish and German male and female students. The differences related to the culture and sex of the surveyed students will be discussed.
Strategie unikania chwalenia się w reakcjach studentek i studentów na komplementy. Porównanie polsko‑niemieckie
W dotychczasowych klasyfikacjach reakcji na komplementy obok akceptacji i odrzucenia komplementu pojawia się grupa reakcji określana mianem self-praise avoidance mechanism (Pomerantz 1978), deflect/evade (Holmes 1988), deflating, deflecting, rejecting (Herbert/Straight 1989) czy też amendment strategies (Yu 2003). Te ostatnie łączą w sobie elementy akceptacji oraz odrzucenia komplementu i służą m.in. do przywrócenia równowagi podczas rozmowy i dbania o twarz osoby komplementującej jak i osoby komplementowanej. W niniejszym artykule poddano analizie wybrane strategie tej grupy reakcji studentek i studentów z Polski oraz Niemiec. Uwzględniono przy tym różnice uwarunkowane kulturą oraz płcią.