Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The use of natural gas in municipal transport : constraints, potential, prospects

Tytuł:
The use of natural gas in municipal transport : constraints, potential, prospects
Wykorzystanie gazu ziemnego w transporcie miejskim - uwarunkowania możliwości perspektywy
Autorzy:
Kowalski, Ł.
Smerkowska, B.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1364699.pdf
Data publikacji:
2012
Wydawca:
Sieć Badawcza Łukasiewicz. Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Tematy:
CNG
emisje
gaz ziemny
transport miejski
emissions
municipal transport
natural gas
Źródło:
Archiwum Motoryzacji; 2012, 4; 3-12
1234-754X
2084-476X
Język:
wiele języków
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The paper presents multifaceted analysis of the possibilities of use of compressed natural gas (CNG) in the municipal transport in Poland. Poland has enormous potential for the development of the transport based on natural gas. This is connected with such factors as price, low emission characteristics, and availability of this fuel (multiannual contracts with external suppliers, domestic production, and shale gas in view). Simultaneously, the current use of natural gas in transport is nearly 12 million m[^3]/a, which makes about 0.1% of the total natural gas consumption in Poland. At present, there are several dozen CNG filling stations, with 29 of them being open to the public; for comparison, the total number of vehicles fuelled with CNG varies around 2 500 and 310 of them are municipal transport buses. The paper shows the benefits that may be gained from the introduction of natural gas as fuel for municipal transport. In particular, the environmental aspects (reduced pollutant emissions) and economic factors have been highlighted. Examples of the solutions implemented up to now in selected cities in Poland and of good practices in the development of CNG-fuelled motor vehicle fleets have been presented. Moreover, a simplified financial analysis of making investments in city buses fuelled with compressed natural gas and in a company's own CNG filling station has been carried out. The analysis has revealed that investments of this kind may be profitable in the current situation. In the recapitulation, the authors tried to answer a question what conditions should be met so that the sector of the application of natural gas as motor fuel could develop much more dynamically than hitherto.

W niniejszym artykule przedstawiono wieloaspektową analizę możliwości wykorzystania sprężonego gazu ziemnego (CNG) w transporcie miejskim w Polsce. Polska ma bardzo duży potencjał rozwoju transportu opartego na gazie ziemnym. Związane jest to między innymi z ceną tego paliwa, niską emisyjnością oraz jego dostępnością (wieloletnie umowy z dostawcami zewnętrznymi, wydobycie krajowe, w perspektywie gaz łupkowy). Jednocześnie, aktualne wykorzystanie gazu ziemnego w transporcie wynosi blisko 12 mln m3 rocznie, co stanowi około 0,1% całkowitego zużycia gazu ziemnego w Polsce. Obecnie w kraju istnieje kilkadziesiąt stacji tankowania, z czego 29 jest dostępnych publicznie, a liczba pojazdów oscyluje w granicach 2500, w tym 310 to autobusy komunikacji miejskiej. W artykule przedstawiono korzyści związane z wprowadzeniem gazu ziemnego jako paliwa dla transportu miejskiego. Uwypuklono aspekty środowiskowe (zmniejszone emisje substancji szkodliwych) jak i uwarunkowania ekonomiczne. Przedstawiono przykłady wdrożonych dotychczas rozwiązań w wybranych miastach w kraju oraz dobre praktyki w rozwoju flot zasilanych CNG. Wykonano uproszczoną analizę finansową inwestycji w tabor miejski zasilany sprężonym gazem ziemnym oraz w stację tankowania CNG. Wykazała ona, że przy obecnych uwarunkowaniach inwestycja taka może być opłacalna. W podsumowaniu autorzy próbowali odpowiedzieć na pytanie, jakie warunki powinny zostać spełnione by sektor gazu ziemnego jako paliwa silnikowego rozwijał się znacznie dynamiczniej niż dotychczas.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies