Liczebniki języka norweskiego na tle innych języków skandynawskich, w porównaniu do języka polskiego Norwegian numerals on the background of the other scandinavian languages, in comparison to Polish
Wstęp i cel: System liczebnikowy języka norweskiego jest podobny do systemów występujących
w innych językach skandynawskich, z grupy germańskiej. W artykule przedstawione zostaną systemy
liczebnikowe języków duńskiego, norweskiego, szwedzkiego oraz islandzkiego, przeprowadzona
zostanie także analiza porównawcza form liczebnikowych danych języków.
Materiał i metody: Analiza tekstów i materiałów źródłowych, pozwala na komparatystykę liczebników
w systemach gramatycznych wspomnianych języków. W artykule zastosowano metodę
analityczno-porównawczą.
Wyniki: Przedstawienie ciekawych form użycia form liczebnikowych w języku norweskim daje
możliwość pogłębienia edukacji w zakresie systemu liczebnikowego danego języka, zaś porównanie
wyników analiz interesujących przykładów z sytuacją występującą w języku polskim, pozwala
na uzyskanie szerszej perspektywy badań.
Wniosek: Artykuł ma charakter edukacyjny oraz porównawczy i analizuje sytuację językową w
zakresie liczebników, występującą głownie w języku norweskim oraz przedstawioną poprzez pryzmat
języków skandynawskich oraz języka polskiego.
Introduction and aim: The Norwegian numeral system is similar to existing systems
in the other Scandinavian languages, from the Germanic group. The article presents the numeral
systems of Danish, Norwegian, Swedish and Icelandic languages, and a comparative analysis of
numerical forms of given languages will be carried out.
Material and methods: Analysis of texts and source materials allows comparison of numerals in
grammatical systems of the mentioned languages. The article uses the analytical and comparative
method.
Results: Presentation of interesting forms of the use of numeral forms in Norwegian gives the
opportunity to improve the education in the field of the numeral system of a given language, while
the comparison of the results of interesting examples and the situation in Polish allows for
a wider research perspective.
Conclusion: The article is educational and comparative and analyzes the language situation in
terms of numerals, occurring mainly in Norwegian and presented through the prism of the
Scandinavian and Polish languages.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00