Wstęp i cele: Szybki rozwój uprzemysłowionego świata oraz spowodowane nim gwałtowne
zmiany społeczne wymuszają na dorosłym człowieku konieczność przystosowania się do nowej,
zastanej sytuacji. Sposobów adaptacji do szybko i ciągle zmieniającej się rzeczywistości nie uczy,
jak dotąd, szkoła. Tworzący się rynek pracy, nowe technologie, nowe zawody oraz związane
z nimi zagrożenia a także bezrobocie powodują, że stopniowo wzrasta znaczenie kształcenia nieformalnego
- pozaszkolnego, realizowanego w postaci kursów, szkoleń, seminariów.
Materiał i metody: Materiałem są wybrane zagadnienia z literatury przedmiotu. Zastosowano
metodę analizy teoretycznej.
Wyniki: Wykazano, że celem szkoleń bhp jest przygotowanie pracownika do wykonywania swoich
obowiązków, zapoznanie z przepisami, przede wszystkim zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy
w zakresie niezbędnym do wykonywania pracy w zakładzie i na określonym stanowisku pracy oraz -
ze związanymi z pracą obowiązkami i odpowiedzialnością.
Wniosek: Problematyka szkoleń zarówno z punktu widzenia teoretyków dydaktyki, jak i działalności
praktycznej jest ze swojej natury interdyscyplinarna. Można ją umieścić na styku zarządzania, psychologii
i pedagogiki. Z jednej strony obejmuje zagadnienia dotyczące nauczania osób dorosłych, psychologii
uczenia się i psychologii funkcjonowania w grupie, z drugiej zaś szkolenie jest jednym z elementów
zarządzania kapitałem ludzkim, należy więc do obszaru zarządzania organizacją.
Introduction and aim: Rapid growth of the industrial world and sudden social changes caused by
it, are forcing adult people to adapt to the new situation. Methods of adaptation to this fast and
constantly changing reality, is not taught at the school yet. The labor market, new technologies,
new professions, and the associated risks and unemployment rate will gradually increase the importance
of informal learning - extracurricular, realized in the form of courses, educational
workshops, seminars.
Material and methods: The material is selected issues from the literature. The method of
theoretical analysis has been shown in the paper.
Results: It has been shown that the aim of the safety training is to prepare the employee to
perform his duties, familiar with the rules, especially rules of occupational health and safety to
the extent necessary to perform work at the plant and on specific workplace and - with workrelated
duties and responsibilities.
Conclusion: The issue of training both from the point of view of theorists teaching and practical
activity is by its nature interdisciplinary. It can be placed on the contact management, psychology
and pedagogy. On the one hand, it covers issues relating to adult education, psychology of
learning and functioning in a group, on the other hand training is one of the elements of human
capital management, so be sure to the area of organization management.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00