The phenomenon of crowdsourcing – enabling the crowd to get involved in the activities of an organization by means of new media (Estelles – Arolas, Gonzales – Lordon – de – Guevara, 2012) – is drawing the attention of research teams. It is successfully used by the biggest scientific centres both in case of life sciences and humanities. The following article is supposed to compare various strategies of applying this phenomenon to the creation and dissemination of knowledge. 40 crowdsourcing projects were subject to exploratory observation. Their description was based on the desk research analysis of Internet websites, applications and other Internet sources. On the basis of variables describing the ordered task, the character of the crowd, incentives built into the process and the method of providing answers an empirically rooted classification of the described projects was created. Its detailed description made it possible to highlight the ways research teams use crowdsourcing and to define the areas which the authors should take into consideration planning the utilization of this phenomenon in their work: connecting the kind of the offered task with the moment of the research process at which it is applied, defining the level of expertise necessary to carry out the task, building into the process appropriate incentives and choosing the appropriate method of verifying answers.
Zjawisko crowdsourcingu – włączania tłumu w działania organizacji za pomocą nowych mediów (Estelles – Arolas, Gonzales – Lordon – de – Guevara, 2012) – zdobywa coraz większe zainteresowanie wśród zespołów badawczych. Z powodzeniem jest stosowany przez największe ośrodki naukowe zarówno w naukach przyrodniczych jak i humanistycznych. Poniższy artykuł ma na celu porównanie różnych strategii zastosowania tego fenomenu do tworzenia i rozpowszechniania wiedzy. Eksploracyjnej obserwacji poddano 40 projektów crowdsourcingowych. Ich opis oparto na analizie desk research stron internetowych, aplikacji i innych źródeł internetowych. Na podstawie zmiennych opisujących zlecane zadanie, charakter tłumu, wbudowane w proces motywatory oraz sposób udzielania odpowiedzi, stworzono empirycznie zakorzenioną klasyfikację opisywanych projektów. Jej szczegółowy opis pozwolił na przybliżenie sposobów wykorzystywania crowdsourcingu przez zespoły badawcze oraz wyznaczenie obszarów, które autorzy powinni wziąć pod uwagę planując wykorzystanie tego zjawiska w swojej pracy: powiązanie rodzaju oferowanego zdania z momentem procesu badawczego w jakim jest stosowany, zdefiniowanie koniecznego do jego wykonania poziomu ekspertyzy, wbudowanie w proces odpowiednich motywatorów oraz dobranie odpowiedniej metody weryfikacji odpowiedzi.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00