Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Ridesharing in the Polish Experience: A Study using Unified Theory of Acceptance and Use of Technology

Tytuł:
Ridesharing in the Polish Experience: A Study using Unified Theory of Acceptance and Use of Technology
Autorzy:
Cylwik, Stefan
Gabryelczak, Renata
Chlebus, Marcin
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1356276.pdf
Data publikacji:
2020-12-18
Wydawca:
Uniwersytet Warszawski. Wydział Nauk Ekonomicznych
Tematy:
sharing economy
ridesharing
vanpooling
Technology Acceptance Model
Unified Theory of Acceptance and Use of Technology
Źródło:
Central European Economic Journal; 2020, 7, 54; 279 - 299
2543-6821
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The main aim of this article is to examine the factors that influence the acceptance of ridesharing technologies in Polish society, including dynamic vanpooling on demand. The study was conducted using the UTAUT 2 model (Theory of Acceptance and Use of Technology). We have employed statistical and econometric data analyses such as factor analysis and linear regression using the Partial Least Square (PLS) method. Based on the review of the publications on ridesharing in the context of sharing economy, we have modified the UTAUT 2 model by supplementing it with the trust factor, which is a significant contribution to the development of this theory when applied to the acceptance of ridesharing technologies. Further, the outcomes allowed us to identify the factors that influence people's attitudes in using shared-ride technology (performance expectancy, hedonistic motivation and habit) and the intention to use this technology (effort expectancy, performance expectancy, price value, habit and trust). This study has practical implications as it has helped identify the factors that affect the acceptance of ridesharing technologies in Poland and these factors are significant for the suppliers of these technologies. The findings can certainly become a starting point for further research on other communities and the application of other models of technology.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies