Mnożnik inwestycyjny Keynesa w ocenie wpływu inwestycji w pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m na gospodarkę Polski The Keynesian investment multiplier in assessing the impact of transport investments on the Polish economy
Celem artykułu jest propozycja metody oszacowania mnożnika inwestycyjnego Keynesa
i zastosowanie wyników estymacji do oceny wpływu inwestycji pogłębienia toru
wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m na gospodarkę kraju. W artykule wykorzystano
metody statystyczne estymacji punktowej i przedziałowej Neymana dla parametrów
krzywej regresji liniowej konsumpcji na tle produktu krajowego brutto. Na
podstawie danych statystyki publicznej (Rachunki Narodowe) oszacowano krańcową
skłonność do konsumpcji, a następnie mnożnik inwestycyjny Keynesa. Określono
przedziały ufności dla krańcowej skłonności do oszczędzania (MPC) i mnożnika
inwestycyjnego, a następnie wykorzystano aktualne szacunki nakładów inwestycyjnych
na pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście zawarte w analizie korzyści-
-kosztów dla przedmiotowej inwestycji. Ostatecznie wykazano z określonym a priori
prawdopodobieństwem przedziały wzrostu wartości dodanej brutto w skali całej gospodarki
wywołane inwestycją w pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście do
12,5 m.
The aim of the paper is the proposal of the method of Keynesian investment multiplier estimation
and the usage of estimation results to assessment how great an impact of deepening
of the Szczecin-Swinoujscie fairway on Polish economy can be. Statistical point estimation
and Neyman’s estimation by intervals have been used for the slope coefficient of linear
regression between consumption and gross domestic product.
IN the paper marginal propensity to consume and Keynesian investment multiplier have
been estimated. Confidence intervals for marginal propensity to consume and Keynesian
investment multiplier were determined as well. In order to assess an impact of deepening of
the Szczecin-Swinoujscie fairway on GDP in Poland investment expenditure predicted were
taken into consideration in the paper. Author took into account investment expenditure
calculated in the cost-benefit analysis for the investment in question.
FINALLY, confidence intervals for the increase of GDP in Poland induced by deepening of
the Szczecin-Swinoujscie fairway to the technical depth of 12,5 m with given a priori probability
were stated.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00