Emission from inland waterway transport in the context of energy, climate and transport policy of the European Union Emisje w transporcie wodnym śródlądowym w kontekście polityki energetycznej, klimatycznej i transportowej Unii Europejskiej
The low emission mobility is one of the major goals of the European transport policy. Energy
and climate policies accelerated the potential of transport to shift towards low emission
mobility. In addition, promoting multimodality will strength the shift towards lower emission
transport modes such as inland waterway transport and rail. Although inland waterway
transport is not the main source of air pollution in the European Union, the modal
shift may result in an increase of emissions from this mode of transport in the next years.
The goal of this paper is to trace the issue of emissions from inland waterway transport in
the context of European energy, climate and transport policy with particular attention to
measures to reduce emissions in inland waterway transport.
In order to trace these issues, the latest energy, climate and transport policy documents
were analyzed. There is also a comparison of the results of two research studies on emissions
from inland vessels in order to describe its energy efficiency and the ability to interfere
with the objectives set by the low emission policy.
Characteristics of the IWT are the longevity of the engines, less stringent emission limits
for inland shipping compare to the other land-based modes of transport and the relatively
small and specific market for inland vessels causes disadvantages of scale. These qualities
determine most measures for reduction of emission in IWT.
The IWT vessels emit relatively few greenhouse gases, but can have rather high values
for pollutant emissions, when compared to railways and trucks. Most measures for the reduction
of emissions in IWT at the same time also reduce fuel consumption, and therefore
have both ecological and economic benefits.
New strategy for low-emission mobility in inland waterway transport is electric power. Converting
inland ships to electric power is an interface between technology and sustainability.
Digitalization is necessary to improve the competitiveness of inland waterway transport.
Digitalization is also the tool to provide multimodal integration. This could incentivize
a modal shift towards inland waterway transport.
Niskoemisyjna mobilność jest jednym z głównych celów europejskiej polityki transportowej. Polityki
energetyczna i klimatyczna wzmacniają potencjał transportu do zmiany w kierunku mobilności
niskoemisyjnej. Dodatkowo promocja multimodalności przyspiesza przesunięcie w kierunku
niskoemisyjnych gałęzi transportu, takich jak transport wodny śródlądowy i kolejowy. Pomimo
że transport wodny śródlądowy nie jest głównym źródłem zanieczyszczeń w Unii Europejskiej,
przesunięcie gałęziowe może skutkować zwiększeniem emisji w tej gałęzi transportu w kolejnych
latach. Celem artykułu jest analiza emisji w żegludze śródlądowej w kontekście polityki energetycznej,
klimatycznej i transportowej, w szczególności środków służących redukcji emisji w transporcie
wodnym śródlądowym.
W celu prześledzenia tych zagadnień przeanalizowane zostały ostatnie dokumenty polityki energetycznej,
klimatycznej i transportowej. Porównane zostały rezultaty dwóch studiów badawczych
nad emisjami ze statków rzecznych w celu opisu efektywności energetycznej żeglugi i jej zdolności
do włączenia się w cele wyznaczone przez politykę niskoemisyjnej mobilności. Transport wodny śródlądowy charakteryzuje się długą żywotnością silników, mniej rygorystycznymi
limitami emisji w porównaniu do innych gałęzi transportu lądowego, jak również relatywnie
małym i specyficznym rynkiem statków rzecznych, który tworzy niekorzyści skali. Te cechy determinują
większość środków redukcji emisji w żegludze śródlądowej.
Statki rzeczne emitują relatywnie mniej gazów cieplarnianych, lecz więcej zanieczyszczeń w porównaniu
do transportu samochodowego i kolejowego. Większość środków redukcji emisji w żegludze
śródlądowej zmniejsza także zużycie paliwa. Przynoszą więc one zarówno korzyści ekologiczne,
jak i ekonomiczne.
Nową strategią niskoemisyjnej mobilności w transporcie wodnym śródlądowym jest zasilanie elektryczne.
Zmiana zasilania statków w kierunku napędu elektrycznego jest połączeniem technologii
i zrównoważonego rozwoju.
Digitalizacja jest konieczna dla poprawy konkurencyjności transportu wodnego śródlądowego. Jest
ona również narzędziem integracji międzygałęziowej. Może być impulsem do przesunięcia gałęziowego
w kierunku żeglugi śródlądowej.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00