Uogólniony koszt podróży na przykładzie wyboru komunikacji miejskiej i samochodu osobowego Generalized cost on the example of urban transport and car selection in daily travel
Użytkownicy transportu wielokrotnie stają przed dylematem maksymalizacji użyteczności
z wykorzystania dwóch zasobów – czasu i pieniędzy w odniesieniu do usługi
transportowej. Postrzegana wartość usługi transportowej dla pasażera jest rezultatem
tego, co otrzymał, w konfrontacji z pełnymi kosztami zaspokojenia potrzeby transportowej.
Wyraża je pojęcie uogólnionego kosztu podróży (generalized cost), które obejmuje
koszty finansowe, koszty czasu, dyskomfortu i inne elementy, które mogą być
postrzegane przez użytkownika jako koszty.
W artykule przedstawione zostały uogólnione koszty podróży na przykładzie wyboru
samochodu osobowego i komunikacji miejskiej. Użytkownicy samochodów osobowych,
porównując możliwość przemieszczania się samochodem osobowym i środkami
komunikacji miejskiej, często nie uwzględniają pełnych kosztów eksploatacji samochodu
osobowego. O ile w transporcie miejskim funkcjonują jednorodne stawki
zróżnicowane pod kątem przyjętej taryfy, o tyle w przypadku motoryzacji indywidualnej
koszt nie ogranicza się wyłącznie do zużytego paliwa. W artykule przedstawiono
pojęcie kosztu uogólnionego na podstawie badań rynkowych zrealizowanych w Szczecinie
oraz zaproponowano metodę liczenia tego kosztu w komunikacji miejskiej.
Transport users frequently face the dilemma of maximizing the utility of usage of two
resources-time and money in relation to the transport service. The perceived value of the
transport services for passengers is the result of what he has received along of transport service
full costs. It expresses the concept of generalized cost, which includes financial costs, time
costs, discomfort, and other elements that can be perceived by the user as costs.
The article presents the generalized cost on the example of selection of car and public transport.
Car users, while comparing the ability to move by car or public transport, often do not
take into account the full cost of car ownership and usage. While in urban transport uniform
rates for different tariffs are adopted, whereas in the case of individual transport cost are not
limited to the fuel price. The concept of generalized cost is presented in the article, based on
market research carried out in Szczecin and the proposed method of calculating these costs in
transport.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00