Komunikacja autobusowa jako element podaży na rynku usług transportowych w Polsce Bus transport lines as an element of the supply of the transport services market in Poland
W artykule przedstawiono zmiany w zakresie długości komunikacji autobusowej w Polsce
w latach 2000–2016. Zgodnie z danymi statystycznymi w tym okresie nastąpiło dalsze
ograniczanie ich długości, co należy łączyć ze zmianami społeczno-gospodarczymi, jakie
miały miejsce w Polsce po 1989 roku. Przede wszystkim zmieniły się zasady funkcjonowania
przedsiębiorstw transportowych. Przyjęto między innymi zasady rynkowe prowadzenia
działalności gospodarczej. Większą rolę zaczęły również odgrywać preferencje
klientów transportu, co miało wpływ na zmianę zachowań komunikacyjnych mieszkańców.
Nie bez znaczenia było też zwiększenie dostępu do samochodów osobowych, co ma
odzwierciedlenie w szybko rosnącym od 1989 roku wskaźniku motoryzacji.
Ograniczanie liczby oraz długości linii komunikacyjnych ma wpływ na funkcjonowanie
i rozwój poszczególnych miejscowości. Przede wszystkim skutkuje zmniejszaniem dostępności
usług transportowych dla mieszkańców. Ma to negatywny wpływ w wymiarze
społecznym, ograniczając możliwość mobilności osobom pozbawionym dostępu do
motoryzacji indywidualnej, a w szerszym wymiarze zmienia zachowania komunikacyjne
ludności. Jest jednym z impulsów wzrostu motoryzacji indywidualnej na obszarach pozamiejskich.
Dotychczas w Polsce nie wypracowano mechanizmów ograniczających negatywne następstwa
ograniczania podaży usług transportowych. Jest to szczególnie niekorzystne dla osób
młodszych (w Polsce dla uczniów od poziomu liceów oraz studentów), starszych, a także
pozbawionych możliwości korzystania z samochodów osobowych..
The article presents changes in the length of communication lines in Poland in the years 2000–
2016. According to statistical data, in this period there was a further reduction in their length,
which should be combined with socio-economic changes that took place in Poland after 1989.
Above all the rules for the operation of transport companies have changed. Among others, market
rules for conducting business activities were adopted. Preferences of transport customers also
started to play a greater role, which affected the change in the transport behavior of residents.
The growth of access to passenger cars was also not without significance, which is reflected in
the automotive indicator, which has been growing fast since 1989.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00