Analiza umowy „otwartego nieba” wskazuje, iż jest ona oparta na podstawowych
teoriach handlu międzynarodowego. Stanowi ona, iż pełna liberalizacja międzynarodowego
rynku usług transportu lotniczego doprowadzi do zwiększenia wydajności
systemu oraz zapewni dodatkowe korzyści dla wszystkich uczestników rynku. Nieodłączną
konsekwencją liberalizacji jest wzrost konkurencji na rynku, a co za tym
idzie – pojawienie się nowych produktów. W ten sposób powstały linie niskokosztowe,
które zaczęły oferować rozwiązania niespotykane u klasycznych przewoźników. Doświadczenia
w Europie pokazują, iż deregulacja rynku doprowadziła do niewielkiego
wzrostu konkurencji pomiędzy klasycznymi przewoźnikami, zaś w przypadku rynku
przewoźników niskokosztowych w krótkim czasie nastąpił wzrost popytu na transport
pasażerski oraz rozwój portów lotniczych.
Głównym celem artykułu jest analiza zmian wielkości lotniczego ruchu pasażerskiego
w europejskich portach lotniczych w latach 2010–2015. Przeprowadzona analiza wskazuje,
iż najważniejsze europejskie porty lotnicze ze względu na tendencję rozwoju podzielić
można na dwie zasadnicze grupy. Do grupy o tendencjach spadkowych zaliczyć należy
część portów hiszpańskich, cypryjskich oraz port na wyspie Kos. W drugiej grupie, z tendencją
wzrostu liczby pasażerów, znajdują się pozostałe porty lotnicze. Ogromne znaczenie
dla ich rozwoju posiadają loty czarterowe, jednak na przykładzie Polski zauważyć
można ich słabnący wpływ na wielkość ruchu pasażerskiego. W Polsce w 2015 roku ich
udział zmalał do 15,5% ogólnej liczby pasażerów. W odróżnieniu od lotów czarterowych
wzrasta znaczenie przewozów pasażerskich, tak zwanych tanich linii lotniczych. Najwięksi
z przewoźników niskokosztowych zdobyli ponad 60% udział w polskim rynku.
Analysis of the “open skies” agreement indicates that it is based on the basic theories of international
trade. It provides that the full liberalization of the international air transport market
will increase the efficiency of the system and provide additional benefits to all market participants.
An inherent consequence of liberalization is the creation of increased competition on
the market and thus often leads to the creation of new products. That is how low-cost airlines
were created, which have begun to offer solutions uncommon at classical carriers. Experiences
in Europe show that deregulation of the air transport market has led to a slight increase
of competition between traditional carriers and in the case of a low-cost airlines market has
resulted in a short time that the demand for passenger transport and airport infrastructure
was developing.
The main aim of this article is an analysis of changes in the volume of air passenger traffic at
European airports in years 2010–2015. The analysis shows that the most important European
airports, due to the tendency of development, can be divided into two main groups. To the
group of declining trends should be included a part of the Spanish ports, the Cypriot ports
and the port of Kos. In the second group with increased trend in the number of passengers
are other airports. Utmost importance for their development have charter flights. However,
on the example of Poland can be observed their weakening impact on the volume of passenger
traffic. In Poland in 2015 their contribution decreased to 15.5% of the total number of passengers.
Great importance for the number of passengers using air transport is characterized by
connections offered by the so-called low cost airlines. The largest of the low-cost carriers have
gained more than 60% share in the Polish market.air transport, airports, Europe, tourism movement
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00